ето и темата за wingover-ите...коментирайте малко МОЛЯ хаха
Фигурата се основава на pitch и roll контрол. Това са едни от най-важните упражнения, които всеки начинаещ пилот трябва да направи, за да може да контролира маховите движения на крилото по всички оси.
Pitch control е упражнение, при което крилото се разклаща напред и назад до достигане на максимални и минимални ъгли на атака, след което с еднократно спиране се стабилизира.
Roll control е упражнение, при което крилото се разклаща в стани и се стабилизира след това единствено с тяло.
Без усъвършенстването на тези две упражнения до инстинктивен контрол не е възможно безопасното летене в турбулентни условия. Приемаме че сме правили тези упражнения. Ако не сте, питайте първия инструктор, който ви попадне и той ще ви обясни, даже може да ви води по радиото, ако не е зает....?!
Особеното при wingover е постоянния плавен преход между фазите. След като сме решили, че започваме, плавно изграждаме енергия и скорост. Много е важно да повишаваме амплитудата малко, по-малко. След известна практика ще усещаме колко управление можем да приложим във всеки момент.
Контрол:
Използване на тяло – не трябва да подценяваме ролята на прехвърлянето на тежеста. Могат да се направят хубави wingover-и с тяло и малко управление, дори за достигане на максимална амплитуда е препоръчително това, докато с много управление и недостатъчно тяло не се получава. Тялото се премества в горна мъртва точка на маневрата, като се задържа до следващата такава.(Горна мъртва точка не е мъртва съвсем жива е:] ) В тази фаза крилото е максимално разтоварено и до този момент е губило енергия и скорост за сметка на акумулирана височина (на тялото над крилото), съответно след нея започва да ускорява и да гради кинетична енергия (скорост) за сметка на изгубената потенциална(загубена височина). Чести грешки са:
1. Недостатъчно прехвърляне на тежест. Няма такова нещо като прекалено много тяло в wingover. Винаги е максимално, колкото позволява подвесната система.
2. Закъсняване на тялото. Прекалено късното подаване на тяло води до превъртане на маневрата и до липса на енергия за следващата.
3. Не достатъчно задържане на тялото. Често е неволна грешка на пилота. Поради нарастване на претоварването пилота бива изхвърлян на другата страна. Това може да се коригира в следващия завой, но най-добре е да се предотвратят грешка 1 и грешка 2. Така грешка 3 е почти невъзможна.
Използване на управления – тяхната роля е по-скоро контролираща отколкото градивна. Не трябва да се прекалява с тях по няколко причини:
Водят до загуба на скорост – съвсем нормално заключение при положение, че работят на съпротивителен принцип.
Водят до махове в крилото, които пък от своя страна развалят ритъма на завоите.
При прекалено дърпане без скорост или със може да направите McTwist или начало на DynSat
Ако се използва външното управление в неподходящ момент (долна мъртва точка?) може да се направи лупинг без скорост и падане в крилото.
Правилното използване на управления води до плавно нарастване на амлитудата на wingover-а. Момента на подаване е малко преди точката на максимално претоварване и продължава до момента, в който започва олекване. С прости думи подаваме тяло след това управление, коригираме натоварването с двете управления ако има нужда(в момента сме над крилото), отпускаме управлениета за скорост и преместваме тялото на другата страна и т.н.
Фазата на корекция на натоварването е почти винаги необходима, когато летим с недостатъчно енергично крило (нисък DHV клас) или сме бързали с прекомерно даване на управление. Тя се изразява в плавно, но енергично спиране с двете управления в горна мъртва точка?, за да се предотвратят колапси. Важно е като усетим натоварването пак, което се случва почти веднага, да отпуснем също така плавно, но енергично управленията като не изпускаме ритъма на тялото.
Излизане. Когато решим да излезем просто продължаваме wingover-а докато влезем в спирала а нея знаем как да оправим.
Грешки:
Прекалено нерешително начало – не е опасно, просто няма да имате хубави wingover-и. Най-често се дължи на страха от нарастващото претоварване и привидно безразборното положение на крилото. Лесно се преодолява като гледаме само крилото. Спрямо него винаги сме в едно и също положение.
Прекалена употреба на управления – води до липса на енергия и вероятност за колапси.
Липса на усещане за ритъм и претоварване – За съжаление трябва да сте правили wingover-и, за да придобиете тези усещания.
Липса на реакция при колапс – Колапсите при тази фигура са по-скоро безобидни, тъй като следва момент на нарастване на ъгъла на атака, но все пак развалят ритъма и водят до загуба на скорост.
За мен тази фигура носи най-голяма полза за пилота. Като я правим придобиваме всички нужни усещания за контрол на крилото в целия скоростен диапазон.