Здравейте,
Винаги изтръпвам, когато трябва да пиша в тази рубрика, но няма как. Спортът ни е такъв.
Неприятности се случват дори и с най-готините пичове сред парапланеристите, какъвто според мен е Прашния.
Накратко инцидентът се случи по време на първия ден от манифестацията на Невша - тази Събота.
Условията не бяха от най-лесните и вятърът беше силничък, особенно веднага след Стара планина.
Голямата влага в Ришкия беше изчистило небето и налагаше трикови решения за преминаване.
Доста хора се изподавиха в този район тогава. Вятърът долу създаваше допълнителни проблеми.
Четейки това, човек би си помислил, че Прашното е кацнал някъде там и е бедствал заради силния вятър.
Нищо подобно. Използвам случая да напомня, че неприятностите ни се случват много често след като преминем
трудната част и си отдъхнем от напрежението.
Така се е получило и с Юри. След като преминал планината и трудния падащ терен над Сунгуларе,
не е успял да се извади и решава да кацне след петолъчката. Вятърът е силен, въздуха е турбулентен
и той си подбира подходяща за целта нива, близо до пътя. Пропуска първата, следва втора, но третата му се вижда по-подходяща.
Насочва се там, но се налага да обърна сравнително ниско. При влизането в 360 градусовия завой, загубва рязко височина и
се удря с голяма тангенциална скорост в нивата в полетна позиция, легнал в сбруята. Първия контакт със земята е с лакътя,
в резултат на което чупи шийката на раменната си кост. Има и натъртвания в областта на седалището и крака, но те не са
сериозни. Откарват го в Ямболската болница, където е диагностициран и прехвърлен на другия ден във Варна.
Утре му предстои операция с остеосинтеза (метална или титаниева планка).
Незнам колко точно ще струва операцията и рехабилитацията след това,
но това, което знам е, че Юри е един от малкото сред нас, което се раздавата на макс,
за да помогнат на другите. Виждал съм го лично десетки пъти и при това без никакви сметки и изгоди.
Юли испанския беше тази вечер при него в болницата и много трудно го убеди да си предостави банковата сметка,
за да можем, тези които желаем, да му помогнем.
Смятам, че го заслужва на 200%.
Ето и сметката:
BG35STSA93000014710674
Юри Петков Тонев
Инциденът му е много поучителен, защото показва, че трабва да сме максимално консервативни
при решенията си, непосредствено преди кацане. Силният вятър и съпътсващата приземна турбуленция,
могат да причинят сериозни промени в поведението на крилото и разчета ни за кацане.
Оставяйте си винаги запас от височина и време за корекция на махове и камбани, за да може да кацнете безопасно.
Юри е много опитен пилот и знае какво прави, но истината е, че много от нас, напредвайки в летенето, постоянно вдигаме
летвата на личните си възможности или пък ставаме леко нехайни.
За последното мога да споделя дори от пресен личен опит от вчера. Отпуснат на финалния глайд някъде към 7 и половина,
разглеждах отражението на слънцето в езерата и призрачната атмосфера в тази част на деня, когато движейки се по вятъра,
не забелязах, че на 50 метра над земята скоростта ми от 48 км/час спадна на 30 и направих остър обратен завой и кацнах на
скорост в разораната нива с 3 метра гръбен вятър, а крилото ме се бухна с камерите пред мен.
Ако не бях приплъзнал с крака
и да убия скорстта щях да направя някое салто напред. Почуствах се адски глупаво.
Пушаците на 15 км преди мястото на кацане
показваха СИ вятър, но малко по-късно съм влязъл в поток от местен ЮЗ бриз, не много силен, но достатъчен да се контузя,
подобно на Юри. Така че, пазете се. Белите стават тогава, когато най-малко ги очакваш.