Има един недодялан чл19 в ЗГВ, със който си измиват ръцете при премахването на чл.3.
Чл. 19. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 1998 г.) (1) Въздухоплавателното средство се допуска в експлоатация след преглед, регистрация и удостоверяване на летателната му годност.
Във всеки случай, чл.19 явно не е чак толкова голяма пречка, защото наредба 6 съществуваше по времето на сегашният чл.19 (1) и не изискваше регистрация на индивидуалните въздухоплавателни! Ако искат да са прецизни, чл.19 не трябва да е всеобхватен. Примерно: Чл. 19.(1) Въздухоплавателното средство се допуска в експлоатация след удостоверяване на летателната му годност.
Или направо (1) да отпадне. И без това в (2) и (4) се уточнява нуждата от съответствие с евронормите и в момента.
И вече тези норми EU 216/2008, да се приложат според замисълът им - да се изключат от общите изисквания някои класове летателни апарати и те да имат облегчена процедура, а не както дяволът чете евангелието! А удостоверяването на летателна годност при индивидуалните въздухоплавателни средства да се свежда до доказване на параметрите им на място, пред проверяващ инспектор. Това не е безконтролно летене, както някои го наричат, това е строго контролирано летене, в съответствие с всички евронорми и практики в държави, от които сме 100 години назад и 50 години вляво!
Ето и частта от EU 216/2008:
СЪЩЕСТВЕНИ ИЗИСКВАНИЯ Член 4 Основни принципи и приложимост 1. Въздухоплавателното средство, включително всякакъв вграден продукт, част или прибори, ….. следва да отговарят на изискванията на настоящия регламент. 2. Персоналът, участващ в експлоатацията на въздухоплавателни средства по параграф 1, букви б), в) или г), спазва настоящия регламент. 3. Експлоатацията на въздухоплавателни средства по параграф 1, букви б), в) или г) се извършва съгласно настоящия регламент.
ПРИЛОЖЕНИЕ II Член 4, параграфи 1, 2 и 3 не се прилагат за въздухоплавателно средство, попадащо в една или повече от определените по-долу категории: ……. в) въздухоплавателно средство, от което най-малко 51 % е изградено от любител или от сдружение с нестопанска цел на любители, за техни собствени нужди и без търговско предназначение; …… й) всяко друго въздухоплавателно средство, чиято максимална структурна маса, заедно с горивото, не надвишава 70 kg
Това, което Ви се лансира като причина за това състояние на закон и наредби - че го изисква европата - не е вярно. Точно обратното! Проблемът беше, че некои наши другари-въздушни превозвачи летяха на въздушни каручки, без да гледат безопасността и подбивайки цените на отговорните авиопревозвачи. Затова им туриха юздата 216/2008. Както виждате, там ние изрично сме изключени! В същото време, нашите "блюстители на евронормите", са си оставили вратичка, която е редно да бъде затворена от еврокомисията: (3) (Нова - ДВ, бр. 52 от 2004 г., изм., бр. 81 от 2011 г.) Когато въздухоплавателното средство не отговаря на съответните норми за летателна годност или не е доказано съответствие с тях, главният директор на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" може да издаде разрешително за допускане до полет,....
|