Баи Хаджи, и Петар,
не исках тази тема да заприлича на заяждане и спорове заради самия спор. Единствената ми забележка беше ( погледнете първия ми пост) , че начина по които принципа на Бернули e въвлечен във публикуваните от Петър обяснениа за подемна сила, е научно необоснован и практически погрешен. Аз не казвам че няма принцип на Бернули, просто теориата за различния път на въздушните частици е стара и опростенческа. Ако не вярвате, направете си една супа
( мое и шкембе чорба ) поръсете я с червен пипер и си движете лъжичката във нея с подходящ ъгъл на атака и вижте какво става с частиците червен пипер зад лъжичката, като особено наблегнете на това дали частиците се събират отново при иcxодящиа ръб на лъжичката. Ако не искате с лъжица, изкривете си една ламаринка с формата на крилен профил и пробваите. Мисълта ми беше единствено да предпазиа новите хора от изграждане на опростенческа картина за подемната сила, нищо повече.
Които има желание да се рови в литературата, ще открие че наистина процеса е доста по-сложен и изисква доста по-високо ниво на познания във физиката и математиката и наи-важното, пилота няма нужда да разбира напълно процеса, за да лети ( така както ние няма нужда да познаваме устроиството на телевизора, за да гледаме ТВ ) За пилотите е по-важно да знаят че има подемна сила,и че тя е свързана със скоростта и ъгъла на атака в определени зависимости и т.н.
Направих си труда да преведа един пасаж от учебник за парапланериста на Мике Меиер, които обръшта внимание на този факт. Цитирам:
Да се варнем кам аеродинамиката, е, как крилото създава подемна сила ? Ако сте чели ниакои аавиационна книга или сте учили аеродинамика въобште, вероятно сте чули ниаколко различни обяснениа за това. Едно от наи-популярните в книгите по темата се свързва с Принципа на Бернули, които постулира че там където въздуха се ускорява, налягането пада. Типичната авиационна книга продължaва с референции за нормалната форма на крилото в разрез, която е извита отгоре и по-плоска отдолу, и твърди че въздушните частици които минават отгоре на крилото трябва да се ускорят, за да изминат по-дългата дистанциа по горната извита повърхност за съштото време, и поради това налягането отгоре спада и подемната сила е създадена.
Проблема е че това обяснение не показва как едно такова крило може да лети твърде добре обърнато по гръб, при което "по-късата" долна повърхност се пада отгоре ? Факт е че крилата могат и летят съвсем доволнo и във обърнато състояние. ( Планера Grob 103 Twin Аcро е един добар пример;неговото качество е всъщност по-добро при някои скорости когато е обърнат, отколкото когато лети нормално. Традиционното обиаснение с Бернули не може също така да обясни източника на подемна сила при симетрични крила ( профили) , и симетричните профили саздават подемна сила съвсем доволно и при разумна ефикасност.
Проблема не е че Бернули е грешен, а в това че обяснениата чрез Бернули , които са насочени кам нивото на разбиране на аеродинамиката , изисквано от пилота , са прекалено опростенчески, толкова много, че всъщност те стават неправилни. Освен това, тези обяснениа са ненужни за разбирането на пилота. Между другото, в момента в които проумеете Бернули, истинския учен-аеродинамик ще доиде и ще ви каже , че освен ако вие сте наясно с меxаниката на цирцулационната теориа свързана с правоъгълeн вортеkc пръстен,, то тогава вие не разбирате как крилото създава лифт. Нека да го оставим така: Крилото създава подемна сила като отклониава въздуха надолу.Силата на реакциа върху крилото, която е резултат от крилото натискащо въздуха надолу, е въздуха, бутащ нагоре, и това е което крилото изпитва като подемна сила. Също, крилото създава подемна сила наи-ефикасно ( с наи-високо отношение на подемна сила към създадено съпротивление ) , когато потока на въздуха над крилото е колкото може по-гладък ( smooth). Всички онези огромни усложнениа на теxническиа процес на проектиране на крилото ( и това е един процесс на изклиучителна сложност ) в края на краищата се свеждат до тези съображения: как да направим едно крило, което да избутва въздуха надолу без да създава големи нарушениа на потока около него.
|