OGGY
Ето летателната ми биография:
Предварително се извинявам, че съм започнал летенето в ерата на комунизъма, но в последствие това го коригирах и от 31 години съм в демократична държава.
1982 г завърших курс за инструктори по делтапланеризъм на ОСО. Тази организация развиваше делтапланерисма тогава. 1983 г летях първото си сътезание на Сливен с UP Gemini. 1984 г прелетях от Витоша до Благоевград през Бобов Дол, което бе първият сериозен прелет в България. И това стана събитие за ОСО и ДВИ. Бях включен в националния отбор същата година и с него пътувах до Кавказ за състезание, което бе отложено поради фатален инцидент със съветски пилот. 1984 г създадох делтаклуба на ГУП, който се превърна в най-многобройния и добре екипиран делтаклуб в страната. 1984 г ме назначиха за професионален иснтруктор по делтапланеризъм към 6ти район на ОСО в София. 1986 г есента бях назначен за тренйор на Българския национален отбор което продължи до август 1988 г. през този период организирах няколко школи на националния отбор - в разширеният му състав влизаха 15 пилота от делтаклубовете в страната. те бяха разделени в 2 отбора, които участваха в различни състезания организирани в страните на СИВ (Източния блок). Организирах и летях в лагер школите за въздушен влек, като летях делта и моторен делтапланер. Създадох още 2 делтаклуба - във Вършец и делтаклуба на ВЛТИ, в който се обучиха и мотоделтапилоти. За Министерството на Горите и ВЛТИ внесох 2 моторни Космос трайка, с които летяхме за таксиране на дивеча в няколко ловни стопанства. Пилотите от тези клубове участваха в републиканските шампионати, в които летях и аз.
Представях националния и софийския отбор в международни състезания.
1987 г направих първите и засега единствени лупинги с делта, което бе отразено от БНТ - и влязох като 1ви в книгата Най-Най-Най на предаването Добро Утро на Сашо Авджиев (лека му пръст) Падна много летене с безмоторни и моторни делти тогава. Дори и с парапланер, първият внесох 1987 г от La Mouette и го летяхме на Расник. Чух, че този парапланер е бил изкопиран в Шумен и са произведени няколко копия там, което не ме учудва. Там са силни парапланеристи и много. Успях да летя и във природния феномен ”дълга вълна” и над Витош набрах тогава 4500 м - достраша ме да се издигна по-високо поради липса на допълнителен кислород.
1989 г летях Bassano del Grappa като шведски пилот. Същата година летях и Airwave Challenge в Ажер, испания. 1990 г бях избран за водач на шведския национален отбор, с който летяхме Laragne Франция и Европейския Шампионат в Кранска Гора - тогава Югославия.
Бях поканен за тест и състезателен пилот към Pacific Airwave в Kалифорния от собственика на фирмата Рори Картър.
Лятото 1990 г летях в Калифорния, където облитах всякакви нови и ремонтирани делтапланери, произвеждани от фирмата. Първи облетях и К2 - с който се състезавах следващата година в Owens Valley.
Състезавах се за отбора на Pacific Airwve на американските национални състезания (които бяха мини световни първенства и привличаха световния елит) в Динозавър 1990 г и в Owens Valley -1991 г, които състезания съм описал в списанието Cross Country. В тези състезания бе нормално да се набирам до 6000 м и да прелитам от 120 до 200 км за 4-5 часа във въздуха. Местата за летене го позволяваха и са и днес уникални за летене с делтапланер.
Cписание Cross Country се редактираше от Sherry Thevenot. Пиcах дълги години за делтапланеризма там, дори според едно писмо на Шери - съм спасил съдбата на списанието - когато тя имаше намерение да го спре и я уговорих да не го прави. Пътувах често до Франция, внасях делтапланери от La Mouette. Внасях и крила на Moyes Gliders - познавам се добре с Томаш Суханек, 3пъти световен шампион и фирмен пилот на Moyes Gliders.
1997 година внесох и летях първи в Скандинавия на безмачтов делтапланер Ламинар 14 ST. Това крило се закупи от български делтапилот следващата година.
2000 г бях отново първи с вноса и летенето с твърдо крило Атос. Това крило летях и в България и с него с него набрах 3625 м в термика над връх Вежен
До 2004 г внасях крилата на Icaro, когато Aeros ми предложиха да започна съвместна работа. След като облетях крилата им и сравних цените - приех дилърство за Аероs и в момента техните крила са най.многобройни сред шведските пилоти. 3 нови крила внесох и в България. Транспортирах до България множество употребявани крила, както и много резервни части за сравнително стария парк, с който се лети там. Инвестирах и в 2 моторни трайка на Avio Design в Kазанлък, сега поръчвам и 3 ти.
Познавам много добре местата за летене в България - летял съм много с делта и с моторен - и беше естествено да създам специализиран туризъм. Oт 1992 г всяко лято водя групи шведски делтапилоти. На тези "лагер школи" са идвали някои от действащите български делтисти, 1994 г в групи за България ce вклиучиха и парапланерситите - и летенето с делта и пара бе забавление за пилотите. 5 години летях с парапланери и внасях парапланеристка екипировка от Justra Stratos и Junkers Profly.
След падане над Сопот 1994 г от 2000 м и когато не ми се отвори и спасителния парашут, реших да не летя повече с пара и продължавам само с делта. Летя с моторен трайк.
Действащ лицензиран инструктор съм, бях ангажиран 2 години в Шведската федерация със състезателната дейност. Делта летенето ми е активно hobby, което се изплаща. Ценя свободното си време и помагам на делтaпилоти за повишаване нивото с термично и XC летене. И да им подпиша пилотския лиценз, когато сметна, че са готови.
Притежавам всички нива за компетентност изисквани от инструктора, както и за оператор на винч и влек. Всяка втора година минавам опреснителен курс за това.
|