Здравейте,
След доста експерименти и ровене в нета осъзнах какво е влиянието на ъгъла на обтичане на ротационната повърхнина на витлото спрямо насрещния поток.
Това е така наречения p-factor в истинската авиация, които заляга в и обучението там. При нашата "авиация" този ефект, феномен и проблем в крайна сметка остава неосъзнат от повечето летящи, включително и от мен за повече от 10 години моторно летене. Лично аз смятах че при нашите скорости и диаметри на витла това не може да е от значение, но съм грешал много.
https://en.wikipedia.org/wiki/P-factorи малко теория
http://www.meretrix.com/~harry/flying/notes/pfactor.htmlНакратко при различен ъгъл от 90 deg. на обтичане на ротационната повърхнина на витлото спрямо насрещния поток се получава несиметрично натоварване в лопатите на витлото от лява и дясна страна. Това от своя страна води до вибрации във витлото, които зависят от твърдостта на лопатата, ъгъла на атака на лопатата и вероятно от доста други неизвестни за мен фактори.
В крайна сметка се получава характерния нискочестотен звук "уууу уууу уууу".
Оказва се че дори ъгъл от около 5 deg. започва да натоварва несиметрично лопатата с около 3-6% което води до вибрации в крайна сметка.
Повечето летящи на мотоделти, парамотори и паратрайкове в това число и аз до момента дават лек ъгъл надолу на витлото, с цел да получат по добър набор на височина и това наистина работи добре при набор, но при хоризонтален полет с перка насочена надолу се получава нежелания ефект.
Съзнателно се закачих на паратрайка с перка наведена надолу с 11 deg за да усиля ефекта,(и да изпробвам на практика теорията) и нежелания звук и вибрациите се увеличиха няколко пъти, докато при окачване, така че обтичането да е под 90, вибрации няма никакви и вилото работи супер мазно.
Факт.
От цялото ровене в нета, заместване по разни формули и смятане на sin, arc, arctan(x) cot(x) и всякакви други "+?:/–?@#$%@–:/ ...... направих за себе си следните изводи :
1 Колкото е по голям ъгъла на обтичане на диска, толкова ефекта е по-голям.
2 Колкото скоростта на апарата е по висока, толкова ефекта е по-голям. ( Може би една от причините това да се изучава при пилотите на самолети )
3 Колкото оборотите на витлото са по-ниски, толкова ефекта е по-голям.
4 Колкото оборотите на витлото са по-ниски, толкова ъгъла на атака на витлата спрямо резултантния насрещен поток е по-малък, като при ниски обороти може и да е отрицателен ! - това обяснява феномена че във въздуха ниските обороти са по високи отколкото на земята.
Ако някой има теоретичен и практически опит ще се радвам да сподели.