Няколко думи и от мен.
Мити, една малка корекция - 7600 фита(2300м) е височината на Черни връх, G-пространството е с таван още 1000 фита (300м) отгоре до 8600, а трасето е още 1000 фита по-нагоре, което е минималната евентуална сепарация. Та въпросът беше - достатъчни ли са 300м височина, ако над парапланера мине един А320? А 380?..
Първо да изкажа благодарности към Цецо Цолов за инициативата за този семинар и връзките с РВД въобще. Определно имаше дупка в комуникацията с тях, за което като че ли ние сме в по-голяма степен виновни и има нужда от такива срещи и за в бъдеще.
На мен лично всичко, което чух и видях бе доста над очакванията ми. Честно казано не съм вярвал, че в днешно време държавна структура може толкова сериозно да се вземе в ръце и да работи. Че даже Генералният директор да дойде в залата да засвидетелства внимание към нас. Всяка втора дума беше диалог, комуникация, коопериране, отвореност и достъпност. Определелно вдъхва надежда подхода, дано да се получи. Хората в РВД вдъхват доверие, че много сериозно гледат на това, което вършат и, че правят всичко, което зависи от тях да има БЕЗОПАСНО място за всеки под слънцето и над земята.
С няколко думи как мина:
- Презентацията започна с кратко представяне на метеорологично осигуряване, което бихме могли да ползваме - най-вече прогнозите GAMET, които дават основните параметри за G-пространството (до FL100 (3050м) за равнините и FL150 (4575м) за планините). Всеки желаещ може да се регистрира по имейла и да получи акаунт към сайта на РВД, където да намира кодирани подобно на МЕТАР-ите прогнози през 6ч.
- След това беше по-дългата презентация покрай, която и се получиха основните дискусии и въпроси - новата организация на CTR-а на летище София и общи правила за действия в и около него. Ясно, че и преди и сега ние сме извън закона, когато и да се намираме в него, АКО не сме резервирали ВОЗ предния ден. Ако сме го направили, то е можем да сме спокойни и да се оглеждаме не повече от обикновено. Какво е новото - CTR-а на София драстично се намалява, като Витоша, а също и Расник и Витановци (макар, че за тях си има и сега ВОЗ, благодарение на Пастора) вече изцяло излизат от него. Южната му граница поне в зоната, която ни интересува е от Панчарево и върви точно по Околовръстното т.е. цялата планина заедно с кацалката на Царско село вече ще бъде G-пространство. Единственият евентуален проблем за Витоша е новата схема на долитане при активна полоса 09, която се ползва при ветрове с изразена източна компонента т.е. когато е вероятно да става за летене на Комините. Тогава идващите от Ю-ЮИ самолети ще се включват в едно ново страсе успоредно на полосата и ще минават по груба оценка от показаната карта баш над старта на Комините на височина 9600 фита (2928м). Но и при тази ситуация евентуални "конфликти" лесно могат да се избягват, ако резервираме ВОЗ на Комините. Тогава РВД без проблем биха пускали трафика по това трасе по-високо и съответно да правят по-дълъг заход или пък биха ги пуснали по огледалното на полосата трасе от север. Но разбира се казаха, че е възможно, но да бъде аргументирано и да не се злоупотребява. За едно-две крила през седмицата ще е малко изхвърляне да се резервира ВОЗ, но примерно един хубав североизточен летен уикенд - защо не. А и освен това си мисля, че и без друго това трасе южно от Околовръстното много рядко би било проблем, защото много малко самолети идват от тази посока за кацане в София. Това са само полети от Гърция и Турция, които са 3-4 максимум на ден и като гледам сегашното разписание примерно са все нощни или рано сутрин.
Предстои подобна ревизия и на другите летища у нас, но на по-късен етап. Новите схеми на София влизат в сила от 28.04. тази година. Нещата преди всичко за продиктувани от новите RNAV правила за по-голяма автономност на навигацията. На тази дата спират и VOR станциите на летище София и Байлово.
Друго полезно от срещата - линк към
"Наръчник за полети по ПВП в обслужваното въздушно пространство". Много читав документ! Мисля, че всеки себеуважаващ се парапланерист трябва да може да го рецитира като Thermal flying примерно.
Като цяло лъч надежда - държавата знае с какво се занимаваме и подава ръка да си улесним взаимно живота. И то не предизборно, а за да не стане някоя беля...