Ami rigid krilata imat neshto takova, ama ne e bash eleroni. Po princip tipichnite rigid imat edni klapi, koito se povdigat nagore i sazdavat izvestno saprotivlenie v ednoto ili drugoto krilo i taka zavivat( malko kato pri parata, samo che nagore). Obache kakto lesno moje da se doseti chovek, tova sazdava izlishno saprotivlenie i ne e mnogo efektivno ot gledna tochka na kachestvo . Zatova niakoi novi modeli kato na Aeros da rechem, imat neshto kato istinski eleroni ( ili elevoni mai im kazvat ) s koeto teoretichno neshtata se reshavat po-efektivno, hem ne gubiat ot saprotivlenie, hem si reshavat problema s aerodinamichnoto upravlenie. Obache tova ne im reshava napalno vaprosa s tonoto, zashtoto mai pak se iziskva da imash opashni ploskosti kato na samolet.
zashtoto v momenta v koito zabiat elevonite, kriloto prosto shte se nakloni i shte vleze v zavoi...
Nomera e che samoletite , za da vliazat v "chist" zavoi, izpolzvat ne samo eleroni, no i vertikalen stabilizator...eleronite naklaniat nastrani, a vert. stabilizator zavarta okolo osta Z, za da stane t.nar. koordiniran zavoi.
Za tonoto triabva da pogledna kakvi komandi se podavat ( shtoto az ne sam pilot na samolet
))samo vednaj sam karal edna Wilga po sluchainost
)), predpolagam che samo eleroni se nabivat yako ( te sa alternativni, edinia nagore, drugia nadolu) a opashkata bi triabvalo da kompensira kogato samoleta stane naklonen na 90 gradusa da rechem, za da se poddarja posokata na poleta pravo napred....
a be , s edna duma, ne stava
))) s deltata
))
Inache novite rigid krila sa trepachi, za planirane i za skorost, teche mi ligata kato gi gledam, ama ne sa mi po djoba...No i tehnite proizvoditeli preduprejdavat che ne sa za aerobatika, zashtoto s tia skorosti deto razvivat, mnogo lesno mogat da vliazat v pretovarvane nad dopustimoto za tehnite konstrukcii i da se schupiat..
http://en.wikipedia.org/wiki/Aerobatic_maneuvers
http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_dynamics#Roll