Днес, един австралиец си счупи китката на която се подпря като падна след излитане. Един порив го подпря след отлепане и му избута крилото назад, а в същото време той бързаше да се намести в сбруята и като, че ли се подпря в долната част на коланите за да си помогне. Получи се красиво синхронизиране на порива и спирачките и крилото като лист падна назад. Тупна по гръб и като че ли леко отскочи, което е признак че удара е бил значителен. Сбруята бе с хубав протектор и пое земята с цялата си задна повърхност. За съжаление си бе подал ръцете надолу и явно едната е поела повече от удара. .... Онзи ден имах кошмарно издухване от източния старт на Сопот. Преди мен излетя Валери с тандем и нямаше проблем с пробиването напред. Във видимо същия вятър вдигнах крилото (20 м2 Nova/X Ray) и бях изстрелян назад с усукани колани. Мислех че ще тупна, но се разсуках и продължих да летя малко зад чучката (излитането бе в улея до скалата в дясно под източния старт). Опитах се да пробия пред ръба, но вятъра не ме пусна и си останах зад ръба. За щастие крилото ми бе по-високо и съответно в по-спокоен поток, та дори намазваше леко от качванията от ръба. Когато дойдоха низходящите реших да не се боря за минаване пред ръба (там, където е паметната плоча на загинал парапланерист), а пуснах странично в посока калето. Минах през няколко подмятания, но явно съм налучкал добра линия, защото без драма излязох от планината. После потънах в инверсията, където вятъра бе в обратната посока. ... Предния ден водех ученик за спирала, при което излизане той не спря гмуркането на крилото напред и получи 30-40 % колапс с вързване от външната страна. Крилото бе без скорост и налягане и мигновено се хвърли в спирала към колапсиралата страна, която бързо затегна. За момент се обърках, защото от разстоянието между нас не можех да разпозная накъде точно се върти. Извиках "brakes" , което може да го е чул като "break" и е дръпнал спирачките с което спря авторотацията и излезе от спиралата. В момент на паника и дезориентация, когато не знаеш дали да дръпнеш дясно или ляво, може би е добре да дръпнеш и двете спирачки едновременно и бързо да ги пуснеш за да ресетнеш крилото. Като дебнеш да спираш последващи гмуркания. ...
_________________ www.nest.bg
|