Доктора написа:
- не хвърли запасен /тук много ще ме опровергаят, че височината е малко и принципно са прави, но за мен едно от златните правила е
"сериозен инцидент под 100 метра - запасен без замисляне!". И лично съм го преживявал. Единствения ми /надявам се да си остане последен/ случай
на отваряне на запасен беше над летището на 70 метра над терена в следния ред - челен тък, негативка и още при първоначалната витка издърпах ръчката.
Кацнах 2 секунди след като се отвори парашута. С оправено крило и насукани колани.
На въпроса на другите летящи, защо съм хвърлил, при положение, че Авакс-а ми се оправи почти веднага,
отговорих с въпрос "Ами ако не се беше оправил?"
Тук времето е от критично значение, а и има не малко случаи, особено на склон на отваряне на запасни от 15-20 метра над терена.
Аз мисля, че това с запасния си е нереалистично... за да се отвори запасен пилотите трябва да са подготвен. Какво означава това според мен?
Ами примерно летите си. Нещо става - осъзнавате, че сте в критична ситуация (колапс, крават или каквато и да е друга изненада). Какво правите? Ако нямате точна идея тоест последователност от действия в главата си ама наистина точна такава дето се вика да ви сабудят и да я изпълните, ами значи не сте подготвен.
По принцип няма проблем и така да се лети, в крайна сметка не е задължително да попадате в ситуации с малко или много късмет сичко ще е уред... пък и докторите трябва да имат работа
Аз следвам следната последователност - процедура.
1. Груба оценка на ситуацията - какво се случва? Какво прави крилото? ( във времеви период равен на щрак).
2. Височина над терена? Опасности - позиция на склона, други летателни средства. Това се прави без да се гледа - няма време за такъв лукс. Всеки пилот - истински разбира се не мьенте - във всеки момент трябва да е абсолютно наясно къде се намира и на какво разстояние от терена и другите летящи е.
3. На базата на този груб анализ се дава отговор на следните въпроси:
А. Имате ли разбиране за ситуацията, можете ли да я контролирате/корегирате, можете ли да прогнозирате нейното развитие? Има ли опасност да се влоши?
Б. Височината критична ли е? Под критична височина разбирам минималната такава необходима за спокойно отваряне на запасен.
В. Каква е переспективата на запасния - има ли условия мятането да е успешно - има ли "прозорец" предвидими условия в рамките на които запасния може да бъде активиран и да задейства.
На базата на тези въпроси взимам решение.
Ако отговора на въпрос Б и В е ДАИ при най-малки съмнения по въпросите по точка А е правилно да се премине към процедура по отваряне на запасен. Имайте предвид, че това решение е правилно единствено в момента на взимане. Обикновенно в следващия момент ситуацията се развива/променя и някой идва и казва на базата на продължението ама ти защо отвори запасен? будала!
От друга страна в следващия момент прозореца за запасен може да е затворен вече. Има ситуации в които прозореца се отваря много бързо и веднага се затваря - така шанса ви да го проврете преди да се затвори е минимален. Тогава пак идва някой и казва ей ти ако беше отворил запасния овреме сеа нямаше тука да те копаме...
...
Взели сте решение за запасен - следва добре познатата ви и отработена процедура, която изпълнявате с лекота и без никакво замисляне. Храс прас и айде... Всеки професионален пилот на изтребител можете да го питате - зел си решение за катапултиране, ко праиш? Той ще ви каже 1. 2. 3. край. А вие ко праите?
По принцип като летите е хубаво да тренирате от време на време - пускате управлението и сграпчвате дръжката на запасния и така 50 пъти... Ако го правите при нужда няма да имате проблем - това ще ви спести ценни стотни. Ама не е задължително.
Процедурата, която ползвам аз:
1. Ръчката на запасния в центъра на зрителното поле - местя си главата по посока на ръчката.
2. Хващане на на ръчката - четирите пръста около ръчката, палеца отгоре.
3. Издърпване и мятане в едно движение (ако сбруята е с цъфващ контейнер), ако е със контейнер тип тръба/джоб вадене и после мятане.
4. Паралелно се взима решение накъде да се метне (обширна тема). В класическия случай запасен се мята агресивно - все едно сте хванали отровна змия за опашката.
...........
Ако отговора на въпрос Б е не, действам според отговора на А. Ако ситуацията е непредвидима/неразбираема си давам време, но ако има опасност да се влоши - примерно предстои ми да си падна в крилото или ме насвирва в спирала, която прогресира - дори отговора на В да е не или незнам - правилното решение е запасен.
..............
Ако отговора на въпрос Б е да, но вие разпознавате какво се случва с крилото и сте уверен, че държите ситуацията, тогава е по-добре да си останете с крилото. Това решение трябва да бъде гарнирано с отговора на В. Отварянето на запасен е предвидима процедура, но рискова.
.........
взимането не решения трябва да е бързо, смело и безотговорно
най-лошото е да чакате паниката да ви превземе.
През тази процедура съм преминавал три пъти. Два пъти съм оставал с крилото, веднъж съм отварял запасен.
Преди да ми се наложи съм отварял тренировъчно, над вода. лично the kite ми направи разбор.
.....
По-принцип понякога правилните решения са грешни, така че как да кажа не го слушайте Доктора
... късмет!
П.С.
от страни нещата винаги са много прости