Дата: 23.11.2003 Място: Сопот (до средния чорап за вятъра) Пилот: Деньо Опит: начинаещ самоук Крило: Grid/Fire Bird Сбруя: Sprinter/AVA sport Каска: шлем Charly Insider Описание: на втори полет от Сопот, пилота излита от мястото, от където излитат делтапланеристите, и малко по-късно, на височина около 20 м получава 40% колапс, който завърта крилото. Създава се голям мах и въпреки, че пада с краката надолу на тревист участък, ударът е перпендикулярен на склона и е толкова силен, че пилота отскача около 1 м нагоре. Пилоти (един от които е доктор в спешна помощ) изтичват за около 20 секунди до мястото на инцидента. Въпреки опитите за възстановяване на дишането и сърдечната дейност, 20 минути след първоначалните симптоми за мозъчна смърт (зениците не реагират на светлина), стана ясно, че пилота е мъртъв. Последствие: смърт от вътрешен кръвоизлив (до 5 сек), поради травматично скъсване на главната аорта. Имаше също счупвания на двете подбедрици. Въпреки, че не са се случили при подобен силен удар са възможни и други смъртоносни наранявания от увреждане на мозъка, счупване на врата, скъсване на слезката на черния дроб. Анализ: 1. Пилота прави няколко грешки - не спира гмуркането на крилото след излитането (след това гмуркане има едно подлитане нагоре при което крилото лети с по-малка скорост и вътрешно налягане т.е. по податливо е на колапси); не реагира на завъртането на на крилото след колапса (на следващия ден правих демонстрации на мой ученик - симулация на колапс: как крилото се възстановява само след един пълен завой и как ако го спра веднага с тяло и срещуположно управление не се завърта въобще). Виждал съм много начинаещи да оцеляват при такива ситуации, просто защото са им се случили на по-голяма височина т.е. потвърждава се авиационното правило, че колкото си по нависоко, толкова си по-безопасно. Много пилоти веднага след излитане пускат управленията (или ги държат с една ръка) и започват да се наместват по сбруята без да знаят колко са уязвими и че не могат да реагират и на елементарни ситуации. 2. Основната причина за грешките на пилота са, че не е преминал подходящо обучение (дори и след като му е било предложено и демонстрирано такова), излъгал е един дистрибутор на парапланери, че е бил обучаван и си е закупил екипировка и е решил да се учи да лети самостоятелно (аз също започнах така, но тогава нямаше инструктори около мене и мисля, че бях голям късметлия да оцелея), въпреки съветите на познатите му пилоти. 3. Мястото от където излитат делтапланеристите не е най-доброто (освен за по-мързеливите). Дори и да няма вятър, който да създава ротор от западния или източния рид, препоръчвам да не си спестявате още 10 минути пеш нагоре по байра ами да излитате от горната част на старта. 4. Лош късмет - това вероятно е бил единствения колапс в този стабилен ноемврииски ден. Написа: Николай Йотов
_________________ www.nest.bg
|