Angel_Sim написа:
2007 правих спирала над вода на СИВ. преди това не бях правил, там подходих агресивно и крилото влезна директно в стръмна спирала с камерите надолу. претоварването беше голямо, въздуха свистеше около мен. зачаках инструктура да ми каже да излизам от спиралата, той обаче мълчеше. понавъртях се и взех решение да излизам от спиралата на своя глава - претоварването и скърцането на сбруята не ми харесваха. после разбрах, че съм получавал многократни команди да излизам и какво точно да паравя, но не съм ги чувал. Причината е високата въздушна скорост и свистенето на връвите, каската и т.н. Извода е, че при влизане в стръмна спирала няма начин да се чуе радиостанция. Може би трябва да се пробва с радиостанция със слушалка директно в ухото.
До колкото си спомням при спирла има правило при влизане се ползва пренасяне на тежестта след това тежеста се центрира или дори леко в противоположна посока и спиралата се поддържа само с управление.
Имаше и някаква техника да се поддържа кръвоснабдяването на главата при претоварване. При нарушено кръвообращени даден пилот много лесно може да загуби съзнание или да стане неадекватен при спирала.
аз лично след курса никога не съм си вкарвал крилото в стръмна спирала - не ми се е налагало, а и не ми изглежда безопасно.
замислям се за анти-Г.
Не е съвсем вярно. Правих спирали на SIV курс на Oludeniz. Бях с каска "full-face" от която се чува по зле и нормално радио, усилено докрай. Последната я направих стръмна колкото мога (21 м/с) и с някалко витки по-дълга отколкото беше желанието на инструктура. Перфектно чух как ми вика да приключвам.
Има и варианти да се тренира спирала на сухо:
http://www.gforce-trainer.com/index.php?id=3&L=2Можеш безопасно да провериш до къде ти стигат възможностите и евентуално да подобриш устойчивоста си на претоварване.
Тук може да се види до какви последстви води евентуалното претоварване:
http://en.wikipedia.org/wiki/G-LOChttp://aeromedical.org/Articles/g-loc.htmlhttp://aeromedical.org/Articles/g-loc.html