Leonardo | ФОТО
Дата и час: Нед Юни 09, 2024 12:10 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 9 мнения ] 

Моля, прочетете мненията преди да гласувате за национален лиценз
трябва да има национален лиценз (ПараПро) 55%  55%  [ 29 ]
не ни трябва национален лиценз (ПараПро) 34%  34%  [ 18 ]
не мога да преценя 11%  11%  [ 6 ]
Общо гласове : 53
Автор Съобщение
 Заглавие: Национален лиценз
МнениеПубликувано на: Нед Мар 20, 2011 7:53 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2300
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
През последния месец сред Техническата Комисия по парапланеризъм към БНАК се разви спор на тема "национален лиценз". Въпреки гласувано решение на техническата комисия по въпроса, по мнение на председателя на комисията, в решението за национален лиценз трябва да участват ВСИЧКИ пилоти. Ето защо си позволявам да пренеса дискусията тук.

Малко предистория:
След получаването на права от ФАИ, БНАК започва да издава на пилотите следните документи:

- IPPI карта. IPPI означава International pilot proficiency identification т.е. международна идентификация за уменията на пилота. Този документ се изисква при участие в международни състезания, когато отидете на някой старт в чужбина и ви проверят, за да се убедят че имате достатъчно умения за летене и няма да се очистите на техния старт, когато кандидаствате за тандемна работа някъде по света, а в някои случаи когато си купувате екипировка.
- спортен лиценз - този документ удостоява, че имате спортни права за дадена страна т.е. че на еди кое си състезание участвате като спортист от името на България

Когато почваха да се издават тези документи, нямаше никакви правила за парапланеризма и бе решено да нямаме национален лиценз удостояващ нивото на дадения пилот.
Миналата година от ГВА бе одобрено "ръководство за подготовка, обучение, проверка на летателна годност, категоризиране и лицензиране на пилоти и инструктори на едноместни или двуместни парапланери с или без двигател". Така сред парапланеризма почнаха да навлизат някакви правила. Моля въздържайте се да коментирате начина на навлизането на тези правила, а се концентрирайте по темата национални лицензи.
Тази година бе изготвено предложение за лиценз за инструктор и тандемен пилот. Към него бе предложено да се добави национален лиценз и парамотор пилот.
При дискусията се оформиха две противоречащи си мнения.

Едното е че лиценза за инструктор, тандем, парамотор си е самостоятелен и не трябва да има национален лиценз.
Другото е, че трябва да има национален лиценз и той трябва да се добави към разработвания лиценз за инструктор, тандем и парамотор.

Досегашните доводи ПРОТИВ издаването на национален лиценз са:
- Според Устава на БНАК, ние издаваме Спортни лицензи съгласно статутите на FAI.
- Съгласно Наредба 1 на ГД на ГВА - пилотите на Въздухоплавателни средства НЕ подлежат на лицензиране, т.е.. ние
издаваме САМО Спортни лицензи.
- Съгласно чл. 119А от Закона за Гражданско Въздухоплаване, въздушните спортове се осъществяват съгласно програми, одобрени от ГВА. В нашата програма сме записали, че издаваме СПОРТНИ лицензи, на инструктори и тандемни пилоти - всички те подпомагат обучението на спортисти.
- Българските пилоти получават международен спортен лиценз == Национален лиценз/ бялото картонче/ + IPPI карта
- Българските пилоти имат удостоверение за нивото си на пилоти - IPPI карта, не виждам защо трябва да ги товарим с излишни картончета и разходи.

Доводите ЗА издаването на национален лиценз са:
- развиваме собствена система за подготовка и изпитване на пилоти, тандеми и инструктори и е нормално да имаме собствен национален лиценз, вместо механично да копираме общите препоръки на ParaPro. Спомнете си преди години имаше стриктен БДС стандарт за нитратите в зеленчуците. С присъденияването към ЕС драстично се завиши нивото на химиите в храната си, за да може да ни продават боклуците си. Сега отново почна да се говори за въвеждане на стандарти като "Стара Планина" и други.
- не считаме че сме ограничени в издаването САМО на спортни лицензи от закона за въздухоплаването, наредба 1 на ГВА, приетото от ГВА ръководство по парапланеризъм, устава на БНАК. По тази логика нямаме право на лицензи за тандем, инструктор, парамотор. Идеята е националния лиценз да не бъде документ за правоспособност, а за идентификация уменията на пилота както ParaPro (най-вероятно следващите 10 години националния лиценз и критерии за ниво на умения на пилот ще бъдат идентични с ParaPro).
- няма да има повишени разходи, ако комбинираме националния лиценз, заедно с документа за тандем, инструктор и парамотор. Отпечатването на лиценза струва 2-3 лева за 10 години например. Няма да има водене на два регистъра, защото националния лиценз може да бъде със същия номер, както IPPI картата и спортния лиценз.

Включих в този спор, защото съм заинтересован за възможността да издаваме лицензи на чуждестранни пилоти които обучаваме. Досега БНАК им издаваше IPPI картите, но все бяха едни пазарлъци, призиви че не можело, трябвало да живеят в България и така нататък. Поровихме се из документите на ФАИ и се оказа, че не можем да издаваме спортни лицензи на чужденци, които живеят по-малко от половин година в страната. Обаче можем да издаваме IPPI карти които са валидни САМО с национален лиценз. Между другото IPPI картите на българските пилоти също са невалидни, защото нямаме национален лиценз. Белите картончета с годишната марка на ФАИ са спортен лиценз удостояващ правото ни да представляваме дадена държава на международни състезания.
Затова искаме да имаме национален лиценз и да издаваме IPPI карти на чужденци (най-често до ParaPro3). Не ни устройва предложението на председателя на техническата комисия да издаваме IPPI карти без номер.
Логично е да се запитате каква ви е ползата да обучаваме и лицензираме чужденци в България.
- от 10 години се занимаваме с обучение на чужденци и съобразяването с техните изисквания повишава както нашето, така и общото ниво на парапланеризма в България.
- освен таксите за лицензи захранващи касата на БНАК, обучението на чужденци допринася за националната и регионална икономика и също има силен културен ефект (спомнете си много чужденци обучавани в българските университети в близкото минало)
- повечето от българските пилоти се радват да общуват с чужденците, споделят си транспорт, учат се
- естествено, обучението на чужденци е вредно на тези на които им пречи Skynomad
..........
По време на националния шампионат 1-6 май в Сопот, ще има събрание на клубовете и заинтересованите по този и други въпроси пилоти. Моля в тази тема изложете вашите аргументи ЗА и ПРОТИВ национален лиценз, като се въздържате от лични нападки, коментари около дейността на техническата комисия, БНАК, държавата и така нататък.
Концентрирайте се по темата НАЦИОНАЛЕН ЛИЦЕНЗ.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
 Заглавие: Re: Национален лиценз
МнениеПубликувано на: Нед Мар 20, 2011 10:44 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1983
Име: Даниел Димов
Ето и моите коментари по темата:

Тази анкета е зададена погрешно - въпроса не е дали да имаме национални лицензи (защото ние имаме и това е факт), а въпроса е дали да издаваме национални лицензи и за нивата за които се издават FAI лицензи.

С други думи:
1. в момента лицензите "Тандем" и "Инструктор" са национални и се издават от БНАК;
2. в момента лицензите "Пара Про" се издават само като FAI лиценз със залепена на него марка за годината и еднократно се издава IPPI карта;
3. в момента лицензи "Пара Про" не се издават от БНАК;

"Големия" спор е именно за точка 3 - дали да се направи и това усилие (тоест да започнат да се издават) или да си го спестим?

Според мен ние колкото и да си спорим е без значение защото лицензите на FAI са валидни само в комбинация с валиден национален лиценз (който ние до момента никога не сме издавали)... НИЕ ПРОСТО НЯМАМЕ ИЗБОР!

За да не се утежнява работата на Техническата Комисия има предложение тези нови лицензи да се печатат на пластмасови карти от фирма специализирана в изработването на такива, а комисията само да подава необходимите данни.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
 Заглавие: Re: Национален лиценз
МнениеПубликувано на: Нед Мар 20, 2011 11:01 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Ники, 100% подкрепям твоето мнение, сигурно някой ще кажат че само се усложняват нещата, но без легитимни и валидни лицензи скоро ще бъде много трудно да привличаме чужденци, желаещи да се обучават в Бг.
Хората си правят сметката и нокой не би се записал на курс, ако после няма да може да лети в собстввната си държава и докато в България все още може да се лети хептен свободно, има държави в които направо може да преспиш в ареста.
Аз лично предпочитам като отида да летя някъде, да съм сигурен че човека, който разпъва до мен е способен и няма да ми се натресе в купола, защото не знае правилата за разминаване, и искам и аз да мога да уверя хората с които летя че съм способен.

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -2 
 
 Заглавие: Re: Национален лиценз
МнениеПубликувано на: Нед Мар 20, 2011 11:25 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 07, 2008 8:06 pm
Мнения: 195
Местоположение: Варна
Име: Костадин Фердинандов
:D

_________________
Wing-Element water2,Harness-Gin Genie race


Последна промяна k0c3t0 на Нед Яну 13, 2013 12:06 am, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +1 / -9 
 
 Заглавие: Re: Национален лиценз
МнениеПубликувано на: Нед Мар 20, 2011 11:39 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1983
Име: Даниел Димов
Всеки един инструктор който те е обучавал или е наясно със способностите ти може да ти подпише формуляра за издаване на ПараПро... отговорността си е негова. Ако той не е наясно какво можеш - тогава трябва да се убеди (тоест да те изпита). Така че няма нищо чудно в това което са ти предложили. Ако се окаже че ти не знаеш или нямаш способности за съответното ПараПро и инструктора не е проверил, а "на сляпо" ти е подписал формуляра - тогава той ще си понесе отговорността за това нарушение.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Национален лиценз
МнениеПубликувано на: Нед Мар 20, 2011 12:55 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
k0c3t0 написа:
Петьо обичаш да пишеш глупости за твоя измислен и утопичен свят,където всички летят с лицензи ти т.нт.И сега какво ще сме на баира заедно и ще дойдеш ТИ
и ще ми кажеш аве ей,я си дай лиценза,че иначе ме е страх да летя с теб заедно на едно место-хахахахаххах!Приятелю,миналата година ми предложиха да си изкарам ПараПро 5 за 50лв.Без изпит и т.н т
Е каква е гаранцията,че до теб няма да лети някой с такъв лиценз.Я по-добре напиши къде си се учил,колко време продължи обучението ти и дали не си бил опасен за околните след курса!Говоря за летене, а не за хвър-кац!Всички обичаме да се правим на философи тук,като по този начин си създаваме някакъв образ сред тези,които не ни познават.Спирам,че ми писна да чета глупости на разни дървени философи.Отивам да летя!


За да не спамя темата с лични нападки, както помоли Ники, ще се възползвам от правото си на отговор, като отворя нова тема в "МАНЯНА " натечена "Право на отговор "

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Национален лиценз
МнениеПубликувано на: Нед Мар 20, 2011 1:05 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2300
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Благодаря Дидо. Към анкетата добавих "национален лиценз (ПараПро)"
Костадине, нали се разбрахме да не спамим темата с това как се прилагат правилата, а да се съсредоточим върху темата национален лиценз ПараПро.
Моля говорете по темата, без да се влияете от това какво е положението сега, а какво трябва да бъде.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -2 
 
 Заглавие: Re: Национален лиценз
МнениеПубликувано на: Пон Мар 21, 2011 12:47 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 02, 2011 10:12 pm
Мнения: 154
Местоположение: България
Име: Димитър Вълков
Ами аз по състезанията извън БГ забелязвам че пилотите предоставят на Организаторите и Националния си Лиценз. А ние само ПараПро. Има една малко подробност за Клуб Дедал-всички Спортни Лицензи за последните 5 години (с изключение на последните 4 Лиценза който получих след 5 месечно (а единия след 10 месечно) чакане) не бяха придружение от IPPI FAI Карта. Сигурно защото сме със специален статут на "облагодетелстван" Клуб. Обучаваме също чужденци, почти 100% от тах живеят и работят тука. Последната година 90% от Курсистите ни са чужденци. Няма лошо-те са добри клиенти в повечето случаи си поръчват и нова екипировка. Все някога на някое състезание в чужбина ще ни поискат Национален Лиценз и ние ще им кажем-Хммм, ами ние си нямаме такъв. Аз вече поне веднъж ми се е налагало да им смотолявам такова нещо и организаторите са били доста учудени.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: Национален лиценз
МнениеПубликувано на: Вто Апр 12, 2011 10:31 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
книжката не кара колата казваха преди. безмислено е да има каквито и да било лицензи при условие, че инцидентите не се разследват от компетентен независим орган и не се води статистика. DHV върши тая работа в Герм. Австр, швейц. и Итал. май и тя по скоро е пилотсак организация (освен, че и собственост на nova).

_________________
Golden4


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 9 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов