През последния месец сред Техническата Комисия по парапланеризъм към БНАК се разви спор на тема "национален лиценз". Въпреки гласувано решение на техническата комисия по въпроса, по мнение на председателя на комисията, в решението за национален лиценз трябва да участват ВСИЧКИ пилоти. Ето защо си позволявам да пренеса дискусията тук.
Малко предистория: След получаването на права от ФАИ, БНАК започва да издава на пилотите следните документи:
- IPPI карта. IPPI означава International pilot proficiency identification т.е. международна идентификация за уменията на пилота. Този документ се изисква при участие в международни състезания, когато отидете на някой старт в чужбина и ви проверят, за да се убедят че имате достатъчно умения за летене и няма да се очистите на техния старт, когато кандидаствате за тандемна работа някъде по света, а в някои случаи когато си купувате екипировка. - спортен лиценз - този документ удостоява, че имате спортни права за дадена страна т.е. че на еди кое си състезание участвате като спортист от името на България
Когато почваха да се издават тези документи, нямаше никакви правила за парапланеризма и бе решено да нямаме национален лиценз удостояващ нивото на дадения пилот. Миналата година от ГВА бе одобрено "ръководство за подготовка, обучение, проверка на летателна годност, категоризиране и лицензиране на пилоти и инструктори на едноместни или двуместни парапланери с или без двигател". Така сред парапланеризма почнаха да навлизат някакви правила. Моля въздържайте се да коментирате начина на навлизането на тези правила, а се концентрирайте по темата национални лицензи. Тази година бе изготвено предложение за лиценз за инструктор и тандемен пилот. Към него бе предложено да се добави национален лиценз и парамотор пилот. При дискусията се оформиха две противоречащи си мнения.
Едното е че лиценза за инструктор, тандем, парамотор си е самостоятелен и не трябва да има национален лиценз. Другото е, че трябва да има национален лиценз и той трябва да се добави към разработвания лиценз за инструктор, тандем и парамотор.
Досегашните доводи ПРОТИВ издаването на национален лиценз са: - Според Устава на БНАК, ние издаваме Спортни лицензи съгласно статутите на FAI. - Съгласно Наредба 1 на ГД на ГВА - пилотите на Въздухоплавателни средства НЕ подлежат на лицензиране, т.е.. ние издаваме САМО Спортни лицензи. - Съгласно чл. 119А от Закона за Гражданско Въздухоплаване, въздушните спортове се осъществяват съгласно програми, одобрени от ГВА. В нашата програма сме записали, че издаваме СПОРТНИ лицензи, на инструктори и тандемни пилоти - всички те подпомагат обучението на спортисти. - Българските пилоти получават международен спортен лиценз == Национален лиценз/ бялото картонче/ + IPPI карта - Българските пилоти имат удостоверение за нивото си на пилоти - IPPI карта, не виждам защо трябва да ги товарим с излишни картончета и разходи.
Доводите ЗА издаването на национален лиценз са: - развиваме собствена система за подготовка и изпитване на пилоти, тандеми и инструктори и е нормално да имаме собствен национален лиценз, вместо механично да копираме общите препоръки на ParaPro. Спомнете си преди години имаше стриктен БДС стандарт за нитратите в зеленчуците. С присъденияването към ЕС драстично се завиши нивото на химиите в храната си, за да може да ни продават боклуците си. Сега отново почна да се говори за въвеждане на стандарти като "Стара Планина" и други. - не считаме че сме ограничени в издаването САМО на спортни лицензи от закона за въздухоплаването, наредба 1 на ГВА, приетото от ГВА ръководство по парапланеризъм, устава на БНАК. По тази логика нямаме право на лицензи за тандем, инструктор, парамотор. Идеята е националния лиценз да не бъде документ за правоспособност, а за идентификация уменията на пилота както ParaPro (най-вероятно следващите 10 години националния лиценз и критерии за ниво на умения на пилот ще бъдат идентични с ParaPro). - няма да има повишени разходи, ако комбинираме националния лиценз, заедно с документа за тандем, инструктор и парамотор. Отпечатването на лиценза струва 2-3 лева за 10 години например. Няма да има водене на два регистъра, защото националния лиценз може да бъде със същия номер, както IPPI картата и спортния лиценз.
Включих в този спор, защото съм заинтересован за възможността да издаваме лицензи на чуждестранни пилоти които обучаваме. Досега БНАК им издаваше IPPI картите, но все бяха едни пазарлъци, призиви че не можело, трябвало да живеят в България и така нататък. Поровихме се из документите на ФАИ и се оказа, че не можем да издаваме спортни лицензи на чужденци, които живеят по-малко от половин година в страната. Обаче можем да издаваме IPPI карти които са валидни САМО с национален лиценз. Между другото IPPI картите на българските пилоти също са невалидни, защото нямаме национален лиценз. Белите картончета с годишната марка на ФАИ са спортен лиценз удостояващ правото ни да представляваме дадена държава на международни състезания. Затова искаме да имаме национален лиценз и да издаваме IPPI карти на чужденци (най-често до ParaPro3). Не ни устройва предложението на председателя на техническата комисия да издаваме IPPI карти без номер. Логично е да се запитате каква ви е ползата да обучаваме и лицензираме чужденци в България. - от 10 години се занимаваме с обучение на чужденци и съобразяването с техните изисквания повишава както нашето, така и общото ниво на парапланеризма в България. - освен таксите за лицензи захранващи касата на БНАК, обучението на чужденци допринася за националната и регионална икономика и също има силен културен ефект (спомнете си много чужденци обучавани в българските университети в близкото минало) - повечето от българските пилоти се радват да общуват с чужденците, споделят си транспорт, учат се - естествено, обучението на чужденци е вредно на тези на които им пречи Skynomad .......... По време на националния шампионат 1-6 май в Сопот, ще има събрание на клубовете и заинтересованите по този и други въпроси пилоти. Моля в тази тема изложете вашите аргументи ЗА и ПРОТИВ национален лиценз, като се въздържате от лични нападки, коментари около дейността на техническата комисия, БНАК, държавата и така нататък. Концентрирайте се по темата НАЦИОНАЛЕН ЛИЦЕНЗ.
_________________ www.nest.bg
|