Момчета, последното нещо, което бих искал да кажа по тази тема, е, че се сещам за 2-3 примера, които са впечатляващи за мен: неотдавна имаше учение на военните, в което участваха и F15- тогава Сопот беше забранена зона за летене. Защо? Моят отговор е не защото те са военни и могат да правят каквото си поискат, а защото скоростите, с които се движат, са толкова високи, че няма никакъв шанс да видят който и да било по-бавен от тях летателен апарат.Ето ви една причина, поради която, всички зони, в които летят военните са забранени. Представете си сблъсък между парапланер и самолет.Кой кого трябва да пази? Този, който успява да вижда или този, който не успява?
Причината поради която по-бавния трябва да осигурява предимство на по-бързия, е не до там добре познатия в парапланеризма втори режим на полета(всяко твърдо крило, когато намали скоростта си до сривна, изпада в критични или задкритични ъгли на атака и, за да се възтанови му е необходима доста по-голяма височина, отколкото на мекото крило,за да влезе в нормален режим на полета). Представете си следната ситуация: идвайки Ники от Карлово със своя Hermes14 със скорост на подхода 80-90км/ч и един парапланерист(камикадзе) изпречвайки се на делтата, каква би била реакцията на Ники? Като всеки нормален пилот с инстинкти за самосъхранение би намалил собствената си скорост, което означава, че дори и да се разминат с парапланера, то той вече ще е близо до критичните си ъгли на атака, а при евентуален сблъсък смъртта е почти неизбежна и за двамата.Същата ситуация е почти идентична и на 1000 м. височина.Абсолютно налудничаво е да убиваме себе си и околните делтаджии, те и без това останаха малко.
Последния пример,който искам да ви дам е от Skynomad Open-една ситуация, която преживях лично: дойдохме няколко крила едновременно за кацане, с които си направихме последния завой преди правата за кацане заедно.За да не попреча на Живо от Хасково,който лети с Аspen, аз леко удължих завоя си и се строих зад него, след което изпитах най-големия ужас в живота си при кацане, защото моето крило е по-бързо и виждах как го настигам, а се оказах в положение, в което не можех нито да завия,нито да си позволя да го блъсна в последните няколко метра преди земята.От тука изпитах златното правило в авиацията: скорост+височина=живот.
_________________ misho skynomad
|