Загледах едно от филмчетата по-горе. Това на Дончо с новия му делтапланер. Прави впечатление че излитането беше с много висок ъгъл на атака. Ако това стане навик, един ден ще се случи срив на старта. Не забравяйте, че сривът на крилото е функция на ъгъла на атака, а не на скоростта. Може да тичаш много бързо, но ако ъгълът на атака е висок, крилото влиза в срив и не произвежда подемна сила. Прибутване на рамката напред (допълнителен ъгъл) прави нещата още по-зле. Ако някой иска да знае колко е ъгълът който да поддържа, бих казал 15 градуса спрямо въздушния поток . Повече от 20 градуса е нежелателно, а близко до 25 се случва срив.Понеже крилото е усукано, когато сривът започне в централната част на крилото, краищата на крилото все още летят в нормален ъгъл на атака ( т.е. произвеждат подемна сила). Но понеже крилото много рядко е перфектно балансирано, обикновено едното полукрило създава повече подемна сила и крилото има тенденция да се завърта на една или друга страна. Затова, ако трябва идете на тренировъчния склон, дори на леко наклонена ливада, и тренирайте затичване с нисък ъгъл на атака. На видеото се вижда също как пилотът остави крилото да се вдигне от раменете му още в началото и по този начин първоначалня тласък върху крилото е практически невъзможен. Първите няколко крачки е добре да имате контакт с раменете върху рамката, за да се затичате с крилото, а не то да ви остане назад, отлепено от раменете.Крилото има маса, и съответно инерция. За да се премести тази маса напред, трябва да се приложи съответно сила. Но ако крилото е във въздуха над вас, как ще приложите сила да бутате напред? С ръце, хванали рамката, не става, защото точката на прилагане на тази сила е много надолу и се получава едно завъртане около центъра на окачване и крилото вдига нос. Затова най-добре придържате носа на крилото надолу, бутате с рамене, като точката на бутане е където раменете опират в рамката. Не се опитвайте да затичвате рязко, крилото има инерция, както споменах. Затова се тръгва с леки стъпки, като всяка следваща е по-голяма и по-бърза. Второто филмче( на Георгиев) изглеждаше значително по-добре. Вижда се по-ниския ъгъл на атака, затичване с раменете и т.н. Понеже в момента в България реално няма организирани клубове, с инструктори и т.н. нещата изглежда са на самотек. Затова нека тези с по-голям опит да анализират полетите и да посочват грешки на приятелите си, за да си помагате взаимно.
|