niki написа:
Не говорех за малки скорости, а за ъгли на атака.
Не съм призовавал да ставате тест пилоти, а да кажете имате ли наблюдения за изменението на надлъжната устойчивост при малки изменения на ъгъла на атака (в работния диапазон за центроплана и краищата).
Тъй като облитам предимно нови делтапланери - от различни модели, мога да отговоря, че не забелязвам нарушаване на устойчивостта при големи ъгли на атака. Все пак това го правя в сравнително спокоен въздух. При турбулентен трябва да се вкарва малко повече пилотска намеса. А и преди да получа делтите - те са облетяни от фабричен пилот и регулирани да отговарят на изискванията на сертификата за годност. Когато аз облитах нови фабрични крила, една част от програмата бе срив и излизане от срив. При което бавно избутвам рамката напред до сривния момент, като следя реакцията на изпитваното крило. Обикновено то се срива с носа надолу и аз му помагам да набере скорост. След което го пускам да се издигне - вдигам си рацете от рамката и наблюдавам за тенденция за накреняване до следващия срив. Ако преди срива се усети такава тенденция на големи ъгли - тогава и сривът отива малко към крило - и това крило трябва да се регулира. Кацам, регулирам и излитам за нов тест. А регулирането може да стане от много места. Най-много ядове съм имал с чисто нов прототип - на скелета нанизахме платното, излетях и падна голям зор докато "го научим" да лети добре.
Аз се учудвам защо дърпаш толкова към теоретична аеродинамика, вместо към техниката на пилотиране? Може би защото нямаш такава за делта? И искаш да вкараш повече живот в сайта ли?
Аз мисля, че който лети на делтапланер се интересува от практичните неща при старта, въздуха и кацането. Писах 2 пъти за техника на пилотиране - ама реакция никаква - което ме кара да мисля, че само парапилоти четат делта форума тук. Което е жалко. Един парапилот реагира в Skype и поговорихме за разликите в срива на типса на делта и парапланер..
niki написа:
Изпитвам уважение към делта пилотите от миналото, когато е трябвало да знаят как лети делтапланера и когато активно са участвали в конструирането, настройването, тестването. Явно времето на пионерите е отминало.
Днес положението е много по различно от когато Птеродактилите пролетяхме. Останаха няколко производиетля на делтапланери - големите са: Aeros, Moyes u Willswing, по малки с местно значение са: Bautec, Icaro, Seedwings Europe, Airborn.
Големите в бранша имат капацитета и финансовата възможност да дизайнират нови кройки на крилата и да ги тестират. Pазчитат предимно на състезателните си пилоти, които са и тест пилотите на фирмите. Като имат и различни виждания за крилата, които искат да предложат. И които правят нововъведенията в конструкцията на нoвите модели крила.
Mогат да си позволят и да наемат и авиационни специалисти (каквото прави Аерос - в Киев се намира и Авиационен институт).
След което пазарят решава кои крила се продават - и кои не.
Тоест консуматорите - или делтапилотите, имат думата кои модели ще се наложат и кои ще отмрат.
Мнозинството от тях не се събуждат нощем с мисълта какво подобрение да
направят, а се събуждат, защото дебнат МТО време и трябва да карат няколко часа до мястото за летене.
Инструкторите имат важна роля. Те летят най-много (освен интернетните) и с опита си не им представлява трудност да изберат подходящите крила, както и да огледат ценовата страна и бързината на доставка на резервни части от производителя, който изберат. Защото както всички специалисти - и те искат времето им да бъде заплатено.
Аз имам естествено мнение по въпросите за делтапланеризма - мисля, че от летящите в БГ съм летял и летя на най-голям брой различни апарати - имам и най-голям състезателен опит от летене по света. Първи в Скандинавия пролетях и внесох безмачтовите крила, както и твърдото крило Atos. (Първият ми безмачтов Ламинар 14 СТ 1997 г доставих в БГ - и той още е там, но не лети) . Така че знам за какво говоря.
За парата и дума не обелвам - щото спрях да я летя 1994 г
Пък и при парата е настъпило едно разбирателство - като чета горните постинги.
Като няма правила - зле. Като има - пак зле.
Добре че делтистите в БГ са една шепа и не са се хванали да се оправят