Отворих тази тема, не за да ви пробвам или пък да блесна с нещо прочетено някъде. Просто искам да знам истината и не се страхувам да се изложа по пътя си към нея. Не се страхувайте и вие - моментно може да боли, но в дългосрочен план истината се отплаща щедро. Между другото покрай темата можеше да поставя анкета с гласуване за надлъжната устойчивост, за да видите, че на истината не и дреме за демокрацията и за това кой в какво вярва.
Тъй като не получих отговор за връзката между надлъжната устойчивост и усукването на крилото, то ще си позволя да правокирам Оги, който първо ни демонстрира купчина книги, а после ни призовава да наблягаме на практиката.
Тъй като в книгите пише различни неща, то имам право да се съмнявам в тях.
Пак към надлъжната устойчивост:
Казвате, че широчината на крилото (по кила) влияе върху надлъжната устойчивост. Как става това? Може би става въпрос за по-голям инерционен момент, който се съпротивлява на завъртания около напречната ос (OZ)? Под широчина на крилото предполагам имате предвид дължината на хордата.
Защо крилото с по-голяма стреловидност (голям носов ъгъл) е по-неустойчиво?
По-голямата стреловидност не създава ли по-голям съпротивителен инерционен момент, както по-дългата хорда (кил)
Ако на делтапланера поставим опашка, ще получим надлъжна устойчивост както при самолетите - опашката ще създава момент който ще погасява смущения на ъгъла на атака. Между другото на европейското в Испания, част от делтите бяха с опашка и част от тях без. Крилата им изглеждаха същите. Може би по-наплашените от преобръщане (tuck) се бяха подсигурили с опашка.
Нещо повече за S-oбразните профили?
...
А за надлъжната устойчивост на парапланерите - тя основно се влияе от махалността - голямото разстояние между центъра на налягане и центъра на тежестта съсредоточен предимно в пилота.
...
има ли желаещ да ни преведе статията:
http://www.energykitesystems.net/hgh/sn ... iders.htmlмисля, че има полезни неща за пара и делтапланеризма.