Нешто много станаха въпросите, а материята е малко дълга за писане в този форум.
Накратко за напречката и платното: Ако се замислите, външните краишта на напречката cа твърдо закрепени за бедрата ( челните ръбове), така че реално не мое платното да се движи в една посока, а напречката в друга. Ако нешто се премества, това е крилото ( платно + бедра и напречка) спрямо кила, като това става за сметка на увеличаване на т.нар. тунелност на съответното полукрило. В зависимост от модела, има крила с голям килов ръкав, има крила с почти никакав килов ръкав, затова тунела се променя различно. Във въпроса споменаваш за горния плат, поради което аз приемам че караш крило сас двоина повърхност, но не знам дали имаш дълбок килов ръкав или не. Ако крилото е правено в Казанлък, мога да добия представа от техниа сaит.
Динамиката на завоя на делта-крило е различна при безмоторните делти и моторните делти. При мото-делтата се намесва фактора "тласкашта сила" ( Thrust force) , а освен това когато имаш мотор, можеш да летиш в завои без да пропадаш, , а може да летиш в завои и като катериш нагоре. Тези режими са коренно различни от безмоторниа делта, които винаги слиза надолу, във спирала, ( спрямо околния въздух, независимо дали си в термика или не )
ъглите на атака в тези случаи са различни при безмоторния и моторния полет. Например при безмоторния делтапланер baтрешното на завоя крило получава по-малка скорост ( линеина) и по-голям ъгъл на атака, сравнено с външното на завоя крило, където става обратното.
Така, ама при моторния делтапланер, ако се катери нагоре в спирала, ъглите на атака са обратни на описаните по-горе.
На всичко отгоре се намесва фактора "тяга" ( thrust) на двигателиа, която по принцип е успоредна на кила, обаче при завои се измества встрани от центера на тежестта и деиства малко като ( представи си двумоторен самолет, на които единия двигател не работи ) настрани.
При траиковете тягата е долу-горе паралелна на кила, но при разните моторизирани сбруи, поради по-голямата свобода на движение на пилота, тягата мое да бъде насочвана в различни посоки, и се получават интересни ефекти при завиване, и интересни теxники на завиване.
За повече информация можеш да прочетеш тази статия, където има подробно обяснение на ефектите при влизане в завои с мото- и без-мото. Има и прикачен PDF филе, а съшто и филмче. Подробно обяснениа има и в книгите на Denis Pagan, които този автор съшто ползва.
http://www.wind-drifter.com/handling.htm
Латите когато се натягат, подемната сила се увеличава на страната на натегнатите лати, това е старо правило за центроване при делтите.
Колкото до ефекта на тунела, тои се изразява главно в леко намаляване на ъгъла на атака в зоната на наи-високата част ( camber) на тунела.