Здравейте г-н Пенев!
С Вас не се познавам,но зная кой сте и какво сте постигнали до този момент!
За това шапка Ви свалям!!!Имате моите искрени почитания!
С радост бих се запознал с Вас когато съдбата ми предостави тази възможност!
Намирам се на другият край на България засега!
С Вашият приятел и колега Митко Павлов(Перката)се познаваме много добре и той знае кой съм!!!
Надявам се искренно че не възприемате моите постове като себеизявяване,
ни най-малко не искам да поучавам когото и да е било!
Желанието ми бе да помогна на повече летящи колеги!
Г-н Пенев наистина задните краища на изходящият ръб при крайните лати са издигнати нагоре при нормален полет,но това само потвърждава че ъгълът им на атака е нулев или отрицателен!!!
Ако наистина погледнем клипове или снимки на делтапланери в нормален полет ще видим ,че изходящият ръб на крилото при крайните лати е доста издигнат !!!
--- Той(изходящият ръб) ---НЕ ЛЕЖИ на ТИПСОВЕТЕ(спрогсовете)--- Дори е повдигнат на минимум 30-60см от тях(типсовете) при нормален полет!!!А те Типсовете се поставят под ъгъл около12-15 градуса спряма рявнината в коята се намират бедрата и килът на делтапланера-тези градуси се равняват на около 10-12см отклонение на типсовете от равнината в коята се намират бедрата и килът!Преценете какъв е ъгълът на атака в края на крилото след като изходящият ръб е ВИРНАТ на около30-60см нагоре от типсовете!
Аз лично нямам нужда да гледам клипове или снимки за да се убедя в това,
защото съм го гледал повече от 3000часа налетени на безмотори и моторни делти
1/3 от които са били изпитателни или настройващи полети!
Половината от тези полети съм извършвал с крила изработени лично от мен(копия или изцяло мои конструкции)!
Увеличаването на ъгълът на атака довежда въобще до нарастване на подемната сила на цялата крило не само в крайните участъци на крилото,без значение дали е в термика,спокоен въздух или низходящ поток!!!
Друг е въпросът това увеличение на подемната сила дали ще доведе до изкачване или снижение спрямо земята!
По -важен е проблемът с усилието което ще изпита пилот върху ръцете си при влизане
в термика само с едното полукрило!Ако той(пилотът)отбута трапецът от себе си и се опита да противодейства на повдигането на крилото от термиката,резултатът ще е -термиката ще ви отблъсне от себе си -делтапланерът ще завие по посока на наклоненото надолу крило и ще влезе в низходящия поток около термиката.
Ако обаче пилотът при същата ситуация обаче първо придърпа трапецът към себе си
ще му бъде полесно да влезе в термиката повдигнала едното му полукрило!
Едва когато делтапланерът влезе целият в термиката тогава пилотът трябва да подпре трапеца леко напред, Повтарям не да отбута а да подпре леко напред трапеца !
Колко конкретно е интензитета на това подпиране зависи от моделът делтапланер и ширината и силата на термиката!
Центровката на делтапланерът се прави точно където и е мястото и аз съм го написал още в първото си мнение по темата:
Цитат:
При нормален планиращ полет делтапланерът трябва така да е конструиран ,че центъра на тежестта на системата Делтапланер-пилот -и др.полетно оборудване да се намира на 4-8см пред центъра на налягане на крилото( наречен още фокус на крилото )за да има попътна устойчивост делтапланера!
Тези параметри са установени кокто от мен така и от всички други конструктори на делтапланери по света!!!
Центровката в никакъв случай не се прави задна при делтапланерите защото това би довело до лесно влизане в сривен режим!!!!
Правилна центровка е тази при която делтапланерът планира установено и равномерно
без намесата на пилотът,тоест няма ускорение на скоростта и гмуркане надолу,също така и няма намаляване на скоростта последвано от камбанно гмурване!
С влиянието на дължината на хордата в/у устойчивостта съм напълно съгласен с Вас г-н Пенев!
Ники по отношение на устойчивостта
Затова има различни типове делтапланери за-обучение те са много устоичиви и много трудно управляеми,учебно тренировъчни по-управляеми от учебните но малко по неустоичиви има и състезателни много управляеми и изключително неустойчиви
както се казва когато летиш стях все едно че се намираш на върха на игла-такова им е равновесието
Има вече и много други делти които се намират между посочените по-горе три категории!Въпрос на преценка е когато пилотът вече не е начинаещ какъв тип крило ще си избере и кои компромис м/у управляемост и стабилност ще предпочете!
Що се отнася до влиянието но големиното но хордата в/у надл.устойчивост извинявам се пропуснах да обясня подробно за което се извинявам!
Но г-н Пенев го обясни вече!
Рядко пиша в форумът, но редовно го следя.Изказвам искрените си почитания към екипът на Форума и на теб Ники за това което правите -а именно да популяризирате
уникалната магия на летенето ,да помагате на хората да добият правилна информация
за практикуването на различните видове любителско летене-било то
ПАРА,ДЕЛТА ,МОТОПАРА или МОТОДЕЛТА и т.н.
А поради това че не искам да спечеля никакви награди за публикации най - вероятно
няма да поствам вече мнения а само ще следя Форума!!!
Поздрави на всички !
Приятни и безаварийни полети!!!
Д.Георгиев