От време на време хора се обръщат към нас с желание да бъдат обучени за тандемни пилоти. Нямаме нищо против да споделяме опита си и да създаваме конкурентна среда, защото в България все още има много неразработени дестинации и потенциал за развитие.
В тази тема бих желал да обсъдим и чуем гледните точки на всички, които ги засяга този въпрос - бъдещи и настоящи тандемни пилоти, пилоти, които споделят небето, стартовете и кацалките с тандемните пилоти, пасажери и дори просто наблюдатели на процеса.
Първо, за да станеш тандемен пилот, трябва да си наясно че това е сериозен ангажимент и отговорност и да си наясно с мотивацията си. Основни мотиви някой да стане тандемен пилот са: - желание да летиш повече - да споделяш летенето с другите - пари - социализация
След като си наясно с мотивацията си, трябва да си наясно с нейната трайност (особено ако е движена от егоистични подбуди) и трябва да я култивираш така, че да не пречи на безопасното навлизане в тази дейност/професия.
Тук, основното правило е че да си тандемен пилот, първо трябва да си добър пилот. Във Франция, например за да станеш тандемен пилот и инструктор, трябва да си участвал в крос кънтри състезания. Знам, че някой ще каже, че няма връзка с високите спортни умения и работата на тандемния пилот. Но участието в състезание е един реалистичен тест, как се справяш с летенето (по-лесно е да си мислиш че си добър пилот и да не го подлагаш на съмнение или проверка). Участието в състезание е и вид подготовка на това да излиташ, летиш или се приземяваш с много други хора в ограничено пространство, които изобилстват при тандемните полети. Ето, защо като критерии за тандемен пилот препоръчвам да си участвал поне в 2 състезания. И поне 3 полета над 50 км, което показва че можеш да летиш в термични условия.
Естествено, за да летиш безопасно с друг трябва да можеш сам уверено да се справяш с извънредни ситуации. Да можеш да симулираш и излизаш от колапси, спирали, сривове, негативки - все неща от реалното летене. Та за друг критерии предлагам да си изкарал 2 СИВ курса или поне да демонстрираш 2 срива и 2 спирали.
Познавам тандемни пилоти, които заслепени от високо самочувствие, пари или самота са пренебрегнали горните препоръки и сега са доста адекватни тандемни пилоти, но сеганшното им ниво е достигнатo с цената на много осъзнато или неосъзнато рискуване живота и здравето на други хора, което може сериозно да навреди на всички ни.
_________________ www.nest.bg
|