Вчера бях превозен от Ники Йотов на спирала с тандем - практическата част от организирания от него семинар на тази тема и искам да споделя впечатленията си.
По време на теоретичната дискусия разискахме всичките аспекти на спиралата - основните й параметри и управлението им при влизане, поддържане и излизане. На думи нещата изглеждаха ясни и наистина не е както се казва "ракетна наука", но основният акцент според мен е физиологичният фактор, който няма как да се предвиди без да се опита.
Ники направи две спирали. И въпреки, че ме предупреди за точния момент на влизане бях силно изненадан при влизането в първата. Стръмни завои с малък радиус съм правил и сам, но това нямаше нищо общо. Моментът на гмуркането на крилото с рязкото увеличаване на ъгловата скорост, свиване допълнително на радиуса на завоя и най-вече рязкото увеличаване на претоварването ме свариха психически неподготвен. След първоначалния стрес ми трябваха около 2-3 сек за да се концентрирам над това, което се случва, какво прави Ники, как се държи крилото и как тялото ми понася спиралата.
При втората спирала нещата вече стояха коренно различно. Бях подготвен за претоварването и рязкото повишаване на кинетичната енергия на системата крило-пилот (в случая + пасажер
) и го нямаше първоначалния стрес от влизането. Успях да обърна внимание на основните детайли като основните стресиращи фактори претоварването и бързото въртене някак си ги приемах като даденост.
След полета на спокойствие си прекарах всичко през главата и се замислих над една мисъл, която ми мина светкавично, при първата спирала: какво би станало, ако да речем както си летя сам и позатегна повечко някой завой и вляза в спирала? Точно тези първи 2-3 сек на внезапен стрес и дезориентация биха могли да бъдат източник на много бели. Спонтанната ми реакция би била инстинктивно пререагиране с управлението, което кой знае до какво би довело.
Между другото интересно е да се отбележи, че Ники ни превози трима души на спирала, като и тримата бяхме с различен опит (моят най-малък), но по отношение на спиралите и тримата бяхме начинаещи. След това си споделихме с единия пилот, че е изпитал абсолютно същото усещане при първата спирала.
Генералният извод, до който стигнах, е че виждам огромна полза поне първото изпълнение на спирала да стане на тандем с опитен инструктор. Дори 9 от 10 начинаещи пилота да я понесат нормално и да се справят сами с първата си спирала въпросният 10-ти е пак прекалено висок процент неоценен риск.