Ха сега всички дето четете напишете 100 пъти "Аз проверих шпилките на запасния, бедрените колани, гръдния колан, и карабинерите"
Предлагам тук да опишете неща, които поради еднаа или друга причина сте пропуснали да проверите преди полет и сте установили това във въздуха
Аз ще започна първи, въпрек и че знам колко е важна предполетната проверка, до сега ми се е случвало да излетя с разкопчани или по точно с незакопчани бедрени колани, с разкопчан гръден колан, с незаключена вратичка на карабинера и колан висящ на зъба му и с измъкната шпилка на запасния и втора готова да изскочи.
Ще направя кратък разбор на причините, довели до гореспоменатите доста опасни пропуски от моя страна.
Първо за бедрените колани. Както е добре известно, от съществена важност за безопасноста ни, след поставянето на каската и ръкавиците, следващото действие е мятането на сбруята на гърба и последващото закопчаване на бедрените колани.
Защо е толкова важно да закопчаем първо бедрените колани
Ами защото при излитане, ако сме закопчали само гръдния колан, има вероятност да се изхлузим от сбруята и да тупнем на земята от 5 - 10 метра, което не е никак здравословно. Ако придобием лошия навик, да закопчаваме първо гръдния колан, това ни дава една измамна сигурност, ,че сме се закрепили ьа подвесната и поради една или друга причина може да забравим за бедрените колани. Разбирасе при новите модели подвесни системи, неата са така конструирани, че дори и да не закопчаем бедрените колани, има колан който минава между краката и не позволява на пилота да се изхлузи от сбруята, и все пак това не е приятно, особено в по динамично време или при начинаещи пилоти.
Най - често се случва да забравим за бедрените колани на учебния баир, когато се налага да катерим с крилото нагоре и за по удобно разкопчаваме единия или двата бедрени колана, за да можем по лесно да се придвижим нагоре по баира. Имено такъв беше и моят случай.
С разкопчан гръден колан излетях наскоро, проблема може да изглежда по маловажен от този със забравените бедрени колани, но ми се случи да излетя от труден старт в много динамично време и получих колапс още при излитането, а голямото разстояние между карабинерите поради разкопчания гръден колан ми причини изключителен дискомфорт и доста усложни ситуацията. До това се стигна, защото закопчавайки гръдния колан, бях преплел коланчето на кокпита в неги и го разкопчах от едната страна за да го оправя, в следващия момент дойде порива от термиката и воала, побързах да не я изпусна
Това с незаключения карабинер беше много кофти тръпка, аз ползвам самозаключващи се карабинери на Аустриан Алпин от тези с бутончето. Изглежда някаква клечица се е навряла точно там където не трябва и вратичката не се е затворила напълно. Когато излетях, това беше на склон със силен ветрец, веднага се изстрелях право нагоре и на 30 - 40 метра височина над старта с ужас видях, че колана е понечил да се изхлузи и виси захванат единствено от зъбчето на карабинера, като половината от него вече е излязла навън. Прихванах внимателно колана с едната ръка и веднага се насочих към един близък водоем и когато зстанах отгоре, се опитах да натикам колана обратно вътре. това се оказа доста трудно и се наложи с едната ръка да дърпам колана надолу, докато с другата повдигам карабинера на горе, като същевремено съм пренесъл максимално тежеста си на другата страна, за да мога да освободя напрежението от откопчания карабинер. В крайна сметка успях да го закопчая и се върнах обратно на склона.
Последната изцепка е от вчера, със шпилката на запасния, която проверих преди да излетя, или по точно да се опитам да излетя. Последва фалстарт с окичване на близкото дърво и се наложи да смикна подвесната и да сваля крилото. Добросъвестен зяпач ми помогна, като премести сбруята малко, която все още беше закачена за крилото за да не оплета коланите. Понеже бях зает с разкачването на крилото, не съм обърнал внимание къде точно е хванал човека сбруята, след като свалих крилото набързо го оправих и пак с закачих готов за полет. И хоп изненада, тъкмо се позакрепих на склона и с ужас открих че ръяката на запасния ми се мандахерца с едната шпиилка вън и другата на път да я последва. Не ми се мисли какво щеше да стане ако ми се беше отворил запасния на този отвесен склон с вятър 7+ метра
Така че, проверка му е майката и проверка на проверката