Да излетиш или не ?
Според мен има наколко основни фактора с които трябва да се съобразим при вземането на това важно решение.
На първо място е чувството за самоотценка и преценка на МТО условията.
На второ място, възможностите на пилота.
На трето място, възможностите на екипировката.
Разбира се тези фактори са по скоро индивидуални и варират според опита и познанията на пилота, но има и редица други, които са свързани с особеностите на мястото от което се излита, както и с особеностите на микроклимата за раьона и те в никакъв случай не бива да се пренебрегват, без значение колко опитен е пилота и с какво лети.
В началото ми беше трудно да преценявам кога е подходящо за мен и кога не, и се осланях на мнението на по - опитните пилоти, но това на няколко пъти ми е изигравало лоша шега.
Поради факта че, от гледна точка на по опитния пилот условията са прости, съм бил подтикван да взема решението да излетя, особено следвайки "принципа на стадото", когато виждайки че, всички са излетели, дори и по неопитни от мен, но пренебрегвайки фактора "екипировка" съм ял калая.
Това ме накараа да преосмисля някои решения, които съм вземал и да вземам решение винаги в полза на по - безопасното а имено "По добре да си там долу и да мечтаеш да си горе, отколкото да си там горе и да се молиш да си долу"
Разбирасе това само по себеси не е решение на задачата Да излетиш или не ?
Истината е някъде по средата и откриването и не винаги е толкова просто, а тук вече освен преценката има и изестна доза късмет, а късмета е нещо на което трябва най - малко да се осланяме в Парапланеризма,, и все пак е добре човек да го има
Като заключение, ще споделя какво правя аз, понеже през по голямата част от времето ходя сам, не че искам, просто така се случва, ми се налага да вземам решението сам, без да се влиая от другите пилоти, защото такива наоколо няма. По принцип наличието на други крила във въздуха, освен че ти дава доза успокоени, ти помага и чисто визуално да определиш динамиката на МТО обстановката, и както казах, понеже съм сам, тази динамика определям чрез наблюдение поне 1 час на старта, това в комбинация с МТО прогнозата ми помага да добия възможно най - реална представа за това какво ме чака във въздуха.
Ако съм на ново и непознато място, търся съвет от някой който е летял там, най добре да е местен пилот по възможност, ако мястото е ново като старт въобще, се съветвам с някой, за който знам че има опит в летенето на такива места, неведнъж съм звънял на Ники Йотов да го питам товаа онова, докато същевремено съм се приготвил и дебна подходящия момент,както казва Той.
Разбира се ако се чувствам несигурен в себеси или в екипировката, предпочитам да не излитам, защото вече самата психическа нагласа е негативна и от този полетт удоволствие едва ли ще изпитам. Неколкократно съм слизал пеш от стартове до които съм се качвал за 2 часа, и не съм пестил от билетче Надолу за лифта в Сопот.
И все пак всичко е въпрос на индивидуално решение и най - добре е то да си е такова
Ето и нагледен пример,
http://vimeo.com/20353868 където гореспоменатите фактори са в пълна сила, заедно с късмета да не ми се самоотвори запасния преди да кацна