Устойчивост по крен
Брус Голдсмит обяснява още кои фактори влияят на стабилността в крен наред с настройката на гръдния колан.
Пилоти често ме питат какви настройки на сбруята да ползват с моите крила, и аз разбира се съм малко или много задължен да отговоря- такива с които е сертифицирано крилото. Това обаче никак не ми се нрави. В действителност аз самият не летя с тези настройки и изглежда някак двулично да говоря на хората едно нещо, а аз да правя друго напълно различно. Истинската причина за това, обаче, се нуждае от доста по-задълбочено обяснение.
Когато летя за мое собствено удоволствие винаги си нагласям сбруята възможно най-широко. Правя го, защото така получавам повече обратна връзка, най-добра реакция и усет за свързаност с крилото. Аз летя често и знам, че мога да боравя (бел.прев. да се справя) с тази широка настройка на гръдния колан, защото моите коремни мускули са свикнали с това. Ако не сте в добра летателна форма тогава трябва да разчитате на стабилността на сбруята, като летите с по-стегнат гръден колан. Ефектът от това е повече стабилност по крен от комбинацията пилот-сбруя.
Хората говорят за настройката на гръдния колан като за нещо съвсем отделно. Това е напълно погрешно. Стабилността по крена на крилото е комбинация от три неща, които са неразривно свързани. Тези три неща са крилото, сбруята и пилота. Тези три неща трябва добре да се напаснат за да се схване стабилността по крен на цялата система.
Стабилността по крена не трябва да се бърка със стабилността в спирала. Стабилността в спирала е способността на планера да остане в спирала, докато стабилността в крен е поведението на крилото при управление с тяло.
1. Крилото
Стабилността в крен се обуславя от начина на свързване на двете половини на крилото. Връзката може да е до толкова твърда, че да не позволява въобще на двете половини да се движат независимо. Другата крайност е когато крилото има пълната свобода да се движи и парапланера има камера без диагонално оребряване по средата на крилото. Параплнери като този имат стъпало по средата на крилото и това може да се види, когато заснемете горната повърхност на планера докато пилота завива с тяло. Писал съм доста за това в миналото и за повече по тази тема можете да прочетете на
www.airwave-gliders.com в технологичния раздел на сайта.
Учебните крила трябва да се конструират с висока устойчивост в крен, така че независимо каква сбруя ползва ученика, крилото да се грижи за него. На такива крила централната връв често е закачена за централното ребро- пренасянето на тежестта не е възможно тъй като планера е пряко препасан от вървите.
Другата крайност е спортно крило със централна камера без кавато и да е напречна свързаност или диагонално оребряване. Когато пилотът пренася тежестта си, камерата лесно се деформира позволявайки по-ефективен завой с тяло. На крила като това от голямо значение са типа настройка на сбуята и упоритостта на пилота.
Крилата за средно напреднали трябва да се конструират между тези две крайности, но не всички крила от различни марки са еднакви и е възможно да се намери много нестабилно в крен учебно крило като в този случай настройката на сбруята си е важна въпреки, че крилото може да се води учебно.
2. Сбруята
Както и положението на гръдния колан, така и видовете сбруи имат различни нива на стабилност в зависмост от дълбочината на седалката, позицията на пилота (седнал или полулегнал), височината на окачване (на крабинерите) и също така геометрията на гръдния колан, което е и най-важния фактор. Има три основни вида на разположение на гръдните колани:
1. Стандартна или GH сбруя
2. ABS сбруя
3. Сбруя с кръстосани гръдни колани
В днешни дни повечето сбруи са от типа ABS тъй като то е средата между двете крайности. Настройката на гръдния колан позволява да се променя стабилността на сбруята. Ако гръдния колан е разпуснат тогава сбруята е като стандартна сбруя, а ако гръдния колан е по-стегнат то тогава сбруята се държи по-скоро като такава с кръстосани гръдни колани. Пилотът може да избира стабилността на сбруята и да я наглася според летателната си форма, вида крило и условията. Гръдния колан може още да се наглася и във въздуха, така че пилотът да добави допълнителна стабилност ако условията загрубеят.
Някои сбруи имат дори обвързаност на стабилността със спийд системата, така че при натиснат спийд сбруята става по-стабилна, което ти дава чувствителна на управление с тяло сбруя при тримова скорост и повече стабилност на спийд.
3. Пилотът
Пилотът влияе на пренасянето на тежестта посредством коремните си мускули. Ако си в добра физическа летателна форма тогава можеш да се справиш с по-нестабилна сбруя и крило. Но ако не си, тогава трябва да разчиташ на сбруята и крилото да поемат натоварването на пилота.
Миналата година компресирах гръбначен прешлен и трябваше да се оттегля от летенето за три месеца. Когато полетях след тримесечната пауза с моята спортна сбруя бях шокиран от това, че крилото ме подмяташе насам натам. Стомахът ми сякаш беше направен от желе и аз просто нямах сили да контролирам парапланера, както обикновено, с помощта на коремните мускули. Предполагам, че много пилоти се чувстват така всяка пролет след зимната почивка от летене. За мен беше истински шок, това колко жестока може да бъде нестабилността и ми стана ясно колко е важна стабилността по крена ако не си в добра летателна форма.
Заключение
- Настройката на гръдния колан не трябва да се разглежда отделно. Трябва да се вземат предвид и вида сбруя, стабилността в крен на крилото и физическата форма на пилота.
- Ако имате крило, което е много стабилно в крен, каквито са повечето учебни крила, тогава физическата форма на пилота и настройките на сбруята са по-малко важни.
- Ако си в добра летателна форам, тогава можеш да се справиш с нестабилна сбруя и нестабилно крило.
- По-нестабилно в крен крило позволява по-добър контрол в термика, но само ако си в добра летателна форма.
На снимката се вижда стъпалото в центроплана при завой на дясно с тяло.
Илюстрация на стабилността на крилото, както следва от горе надолу: Върви закачени отстрани на централната камера- Нестабилно; Централна камера при завой с тяло; Централно ребро със закачени за него върви- Стабилно; Централно ребро подсилено с диагонални ребра- Относително стабилно
Илюстрация на стабилността на различните видове сбруи, както следва от горе надолу и от ляво на дясно: Стандартна сбруя; ABS сбруя; Сбруя с кръстосани гръдни колани.