SkyNomad
http://www.forum.skynomad.net/

Начинаещ пилот с en-B крило?
http://www.forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=11168
Страница 1 от 2

Автор:  petar.D [ Сря Апр 19, 2023 8:13 pm ]
Заглавие:  Начинаещ пилот с en-B крило?

Здравейте, въпреки опасенията ми че ще прозвуча като поредния самонадеян новак ще се престрашава и помоля за съвет.
Ценя безопасността си и избягвам всякакви ненужни рискове ако е възможно, затова на пръв поглед би трябвало да съм за А крило. Въпреки че изкарах начален курс преди няколко години не отделям достатъчно време за практика и със сигурност няма и да премина 50 часа на година летене (ако не броим наземните тренировки). Имах възможност обаче да пробвам различни крила втора ръка от A, B и дори C класове само кайтвайки и с много кратки подлитвания. Най-много съм си играл с Nova Factor 2 (C), което ми беше много трудно, но ината ми пък ме подтикваше да продължавам. Последно си взех Gin Carrera (B) и направо се влюбих - всичко става много лесно, управлението е приятно и отзивчиво, всичко се случва с удобно за мен темпо, реакция и предвидимост, усещам го по-ясно без да го гледам. За разлика от А крило, това е някак по-прецизно и усещам че участвам активно в процеса на управление, доставя ми значително по-голямо удоволствие и дори увереност. При първите изобщо подлитвания с него от учебен хълм с променлив вятър (по посока и скорост) 1-6 м/с спрях само 1 излитане от около 30 и направих само меки кацания винаги на крака (някои само с по-висока скорост), накрая дори си позволявах изправяне след лек завой непосредствено преди кацането. Възможно е като толкова начинаещ да греша в преценката си и преди да правя полети от висока планина моля за съвет да се вслушам ли в усещанията си и да продължа напред с това крило предвид че ми е толкова комфортно с него или тотално греша? До колкото разбирам дори "B" класа има много високо ниво на пасивна безопасност и по-важното би било да подбирам само лесни условия и терени без да проявявам никаква самонадеяност в това и управлението/подбора на маршрут.

Автор:  Иван Матеев [ Сря Апр 19, 2023 10:08 pm ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Здравей! Крилото Gin Carrera се оказа трудно дори за пилоти, които преди това са летяли ниско Б. По света, а и у нас имаше инциденти, които принуди Gin да изкарат версия с променена тримовка, Carrera+. Според Ziad Bassil това крило като изисквания към пилота се равнява на ЕN C. Това, че се справяш добре на учебните стартове не значи, че ще имаш реакциите да спреш последствията от голям колапс в силни термични условия, които ще дойдат сега след като се оправи времето.

Предимствата на Carrera ще се проявят по време на дълъг прелет, при това няма да са значителни. В момента ти си на етап полети от високо, но не и прелети. В същото време модерните крила, дори и да са нисък Б клас позволяват доста добри прелети, когато пилотът знае какво прави и защо го прави.

Така че моето мнение е, че започвайки с Carrera ще се изложиш на повишен риск точно в този етап от кариерата си на пилот, когато си най-уязвим за грешки. Това крило е още една стъпка над останалите крила от висок Б клас.

Аз започнах самостоятелното си летене с Nova Ion 4, нисък Б клас и имам само положителни спомени от това време. За двете години, през които го летях имам два челни колапса и нито един асиметричен. Крилото беше приятно, маневрено, но имаше недостатъците да потъва много при максимална скорост, а при слаби условия трудно се задържах във въздуха. Но в силни условия беше прекрасно и ме пазеше от грешките ми. След като си изкарал курс и имаш някакъв опит е най-добре да си вземеш съвременно ниско или средно Б и с него ако си добре с метеорологията и преценката на ситуациите във въздуха спокойно ще може да прелиташ 100+км когато си готов за това.
И имай предвид, че се оформя тенденция да се произвеждат крила А клас, които също да позволяват дълги прелети и такива крила стават все по-популярни в Западна Европа. Ние тук в България бързаме щом почувстваме някаква увереност и сигурност веднага да минаваме на по-горен клас (включвам и себе си в това число).

https://flyozone.com/paragliders/products/gliders/moxie/

https://phi-air.com/project/symphonia/

https://www.nova.eu/en/gliders/aonic/

https://www.advance.swiss/en/products/paragliders/epsilon-dls

https://skywalk.info/project/tequila/

https://flyozone.com/paragliders/products/gliders/buzz-z6/

https://www.nova.eu/en/gliders/ion-7/

Автор:  petar.D [ Сря Апр 19, 2023 10:38 pm ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Иван Матеев, благодаря ти за отделеното време и важното напомняне за този аспект и опасности. Действително от малкото видео съдържание с това крило което намерих имаше наистина плашещи колапси, обикновено предизвикани в siv, или при пълен спийд.

Иначе мисля че дългите прелети чрез термики не са ми толкова интересни, крилото повече ми харесва заради директността и начина по който се усеща. По-скоро ме влече ниско летене близо до терена, излитането и кацането, дори кайтването. Като лично развитие го виждам в електрически парамотор, който проект е вече започнат и избягване на силно термални или изобщо трудни условия. Въпреки това искам да понатрупам летателни часове на парапланер и се надявах Carrera да ми е спътника, но вероятно не си заслужава риска. А ако избягвам силната част на деня и се спускам само късен следобяд или сутрин при подходящ ден дали няма да елиминирам рисковете от спецификите на крилото?

Автор:  Viper_Weasel [ Сря Апр 19, 2023 11:36 pm ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Carrera е от онзи коварен тип крила които са проектирани за еидн клас (в случая С) а след тестовете случайно са се оказали в по-ниския.
Такива примери има много при почти всички производители - като цяло обаче резултата никога не е приятен.

В крайна сметка не забравяйте че класовете са стандартизирани - крилата се тестват при относително еднакви условия и това че едно крило е клас B в най-спокойните условия не значи че ще бъде такова в 12:00 на 1-ви Август над Източният ръб на Сопот например.

В България, а и не само се наблюдава грешното схващане че ниските класове ти спират развитието. Има една камара "инструктори" които дори насърчават ученици и хора летящи по-малко от година да вдигат класовете защото "се справяли".
Пилотът и крилото са като зъбчати колела - ако броят на зъбите не съответства - нещата не работят оптимално.
Няма НИКАКЪВ смисъл пилот който не е подготвен за по-висок клас, да минава на такъв с надеждата да му свикне - по вероятно е да се наплаши и да си развали летенето отколкото да го подбри.

Това което казвам на всичките си ученици е че водещото трябва да бъде нальотът.
Ако летиш под 50 часа годишно - то ти го правиш само за кеф - рекорди няма да счупиш а и явно не се опитваш - стой си на А или ниско В.
Ако летиш между 50 и 100 часа - високо В
100-150 часа - С
Над 150 часа - D или ССС

50 часа годишно са долу горе 2 уикенда на месец през активния сезон.
150 часа годишно са летене всеки ден когато можеш
300 часа годишно са летене всеки ден когато става и то на макс.

За тези които си мислят че крилото ги спира и на най-новата висока 1-2ка ще летят повече ще отбележа само няколко факта:

Крилата на които преди 15-тина години се поставяха световни рекорди бяха с по-лошо качество от тези на повечето А -класове на пазара в момента.

Жиро (Варна) - правеше 200 км прелети на Gradient Golden (ниско B) мина на С клас само след като започна да каца на 200 - 210 км всеки път в края на деня - не защото беше объркал нещо а защото условията бяха свършили. Малко след като мина на С - подобри национланият рекорд - все още мисля първият и единствен който го е подобрявал на С клас крило.

Та всички дето обвиняват крилата ... съжалавам ама не е до крилото ... до подкрилното устройство е.

Та накратко и по казуса - не се заблуждавай от кроткият характер на крилото при ниски полети и в спокойни условя - те и някой жени за пред хората са много примерни и добрички :D ... крило се тества в динамични условия.

Автор:  Милен [ Чет Апр 20, 2023 8:20 am ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Погледни в Paragliding forum-а за крилото, там е писано.Много хора се "наиграха" с модела. Включително и в БГ-то имаше тежки инцидемти.
Тук трудно ще намериш инфо, щото искаха, да ги продадат.
Щом и GIn бяха принудени да го попроменят .....

Автор:  petar.D [ Чет Апр 20, 2023 10:18 am ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Благодаря за отзивите! Явно затова съм го взел толкова "изгодно".
Идеята ми определено не е свързана с това да гоня някакви резултати или дълги прелети като е по-висок клас крило, изобщо нямам такива амбиции, наистина само за удоволствие и точно от там изхождам отваряйки темата - много ми е приятно за управление крило, но явно е по-коварно от колкото съм си мислел. Ще си търся друго :?

Автор:  Ясен Христов [ Чет Апр 20, 2023 9:00 pm ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Здравей! Carrera e от най-добрите модели на GIN. Моето си го купих от последните бройки на промоция в края на 2015г.преди да ги спрат от производство . Само че подобрената версия Carrera + ,първата Carrera я бяха пуснали две год. преди това. Значи твоето е на поне 8-9 год. Направих му 550 часа и си купих друго но все още го ползвам за зимно. Крилото е много приятно за летене но изисква опит не бих го препоръчал за начинаещ. Има по-директно управления в сравнение с други крила което е предимство но само когато имаш необходимата компетентност. Ако не си в кондиция лесно може да предобриш и да се вкараш в лоша ситуация. За това е по-добре да натрупаш умения първо с по-кротко крило. Успех!

Автор:  Милен [ Нед Апр 23, 2023 6:10 am ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Ясен Христов написа:
Здравей! Carrera e от най-добрите модели на GIN. Моето си го купих от последните бройки на промоция в края на 2015г.преди да ги спрат от производство . Само че подобрената версия Carrera + ,първата Carrera я бяха пуснали две год. преди това. Значи твоето е на поне 8-9 год. Направих му 550 часа и си купих друго но все още го ползвам за зимно. Крилото е много приятно за летене но изисква опит не бих го препоръчал за начинаещ. Има по-директно управления в сравнение с други крила което е предимство но само когато имаш необходимата компетентност. Ако не си в кондиция лесно може да предобриш и да се вкараш в лоша ситуация. За това е по-добре да натрупаш умения първо с по-кротко крило. Успех!

Ясене, хвалиш различно крило от купеното от човека.
https://www.paraglidingforum.com/viewto ... start=1150
Тук пише много, само че, трябва да се чете след въодушевлението от първите постинги от поръчките в червите десетина постинга :) после душа е бил много студен!
Виждал съм няколко пъти възможностите на GIN Carrra. Първия път на кацалката на Синилка, докато усмихнати сгъвахме и коментирахме с Бургазлии хубавите условия, не можах да повярвам как, се размаза един на кацане. Останах с отворена уста. Не познавах пилота, коментираха, че е летял с по-ниско крило и тъкмо го купил.

Автор:  Милен [ Нед Апр 23, 2023 6:12 am ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

червите-първите

Автор:  Ясен Христов [ Нед Апр 23, 2023 4:44 pm ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Крилото си е същото. Променили са малко тримовката купола е без никаква разлика. Имаше едни върви на С-линията които по желание може да отпуснеш и да ти стане по- бързо уж.

Автор:  Милен [ Нед Апр 23, 2023 6:15 pm ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Сега ще почина след полетите и ще пусна твърдението ти в Параглайдинг форум-а. Ще пусна и коментарите тук :)

Автор:  Милен [ Нед Апр 23, 2023 6:16 pm ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Твърдението ти е, че крила с различни тримовки са едни и същи :)))

Автор:  Милен [ Нед Апр 23, 2023 7:09 pm ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Ясен Христов написа:
Крилото си е същото.

Като е същото, що GIN изскочиха от 20 000Е, за да го сертифицират отново?

Автор:  Marv [ Пон Апр 24, 2023 8:59 pm ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Carrera и Carrera+ нямат нищо общо на второто имам над 200ч. Едното е много по-бързо и по-изискващо т.е. си е чисто en-C.
Към автора на темата търси крило до средно
en-B по възможност източено около 5.6 там ти е сладката среда. Като почне да ти става много скучно под него ще вървиш нагоре, но с 50ч на година това ще е след 14г.
Това как ще го летиш само в слаби условия го забрави. Задължително в някакъв момент ще влезеш в голям филм. Купи си крило, с което и при най-тежките условия да не губиш самообладание. Успех!

Автор:  Marv [ Пон Апр 24, 2023 9:16 pm ]
Заглавие:  Re: Начинаещ пилот с en-B крило?

Пп ако имаш възможност си купи ново крило и се кефи разликата с 5+ годишни крила е огромна

Страница 1 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/