SkyNomad
http://www.forum.skynomad.net/

как авиомоделите на свободни планери въртят термика
http://www.forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=5796
Страница 1 от 1

Автор:  niki [ Пет Мар 16, 2012 9:23 pm ]
Заглавие:  как авиомоделите на свободни планери въртят термика

Заинтересувах се от това как авиомоделите на планери въртят термика. Регистрирах се в техния форум: http://modelistika.com/index.php
и си зададох въпроса.
В последствие, Данчо Калнаков от Търговище бе много любезен да ми разясни повече:

Крилата на планера са поставени почти на критичен ъгъл на атака, а едното крило е усукано в посока намаляване ъгъла му на атака.
Намаления ъгъл на атака, накланя общата аеродинамична сила и при пускане на модела в неподвижен въздух той описва завой с 80-100 м радиус.
Ако модела попадне в термика, има голямо увеличаване на ъгъла на атака и неусуканото крило придобива критични ъгли на атака и сривни режими.
Усуканото крило пък лети в нормален режим с повишена подемна сила спрямо неусуканото. Това накланя общата подемна сила (повече от колкото при полет в спокоен въздух) и планера почва да кръжи в завой с 15-20 метра радиус.

Данчо нямаше отговор на въпроса, как планера самоцентрира термиката и не изпадва от нея, но бе уверен че авиомоделите се справят отлично.
Предполагам че градиента на възходящия поток (увеличаване на качването към сърцевината) играе основна роля за самоцентирането, но са нужни повече размисли по въпроса.
......................

Другия ми въпрос бе как авиомоделите хващат термика от 5-10 метра над земята.
Оказа се че използват чувствителни термометри с датчици по на 2 метра височина и наблюдват промените в температурата. Особено надежден признак е падането на температурата, което означава че нахлува студен въздух, който да замести издигащия се топъл въздух. Предполагам че има някакво отстояние от датчика и мястото където се хвърля / пуска модела.

....
Бе истинско удоволствие да разговарям с човек от старата генерация. Като че ли нещата са били по-истински когато са мислили и правели планерите да летят сами в термика, отколкото сега, когато всичко е радиоуправляемо.
...
Между другото делтапланериста Емил Кърлев е написал книга и за авиомоделите.
.....................
Данчо ми прати следните е-книги и който иска мога да му ги пратя и на него (.djv) :

Пьецух А.И. - Крылья молодежи (практика планеризма) - 1954

Виноградов, И. Н.- Аэродинамика птиц-парителей (М., 1951)

Чаплыгин С.А. Избранные работы по теории крыла - 1949

Вейгелинь К.Е.-Азбука воздухоплаванія. Изданіе второе 1912

Остославский И.В., 1957 - Аэродинамика самолета

Безмоторное летание

Автор:  Сотир [ Съб Яну 26, 2013 8:11 pm ]
Заглавие:  Re: как авиомоделите на свободни планери въртят термика

Това което интересува повече безмоторните пилоти според мен е, как да центрират ядрото (най-голямото качване) на термиката и за това има прост алгоритъм, които работи понякога по-бавно но за сметка на това безотказно.

При влизане във възходящ поток летите направо докато имате увеличение на качането, в момента в който имате намаление качването започвате да правите 360 градусов кръг и в момента, в който имате качване по-голямо от моментното преди да започнете кръга изправяте курса и продължаване направо 3-4-5 секунди (зависи от крилото и опита който ще натрупате след известен брой изследвани по този метод термики) и веднага след това завъртате пореден кръг и това се повтаря докато се окаже че няма по-голямо качване...

За да стане ясно как се получава е много лесно да се вземе лист, химикал и молив и начертаете няколко затворени криви с химикал, ограждащи все по-голямо качване една в друга така, както си представяте една термика с отместено от центъра ядро. Примерно 4 вместени една в друга затворени криви с различна форма, които не се докосват и означаващи 1-2-3-4 м/с качване, като 4 е най-вътрешната. И после направете вашия полет с планера с молив (за да се трие с гума и да проиграете различни влизания). Не забравяйте да изправяте курса с няколко см при влизане в по-голямото качване и след това да въртите кръга ако няма промяна на следващия кръг продължавате в посоката която сте следвали преди да започнете кръга и пак въртите кръг... така съвсем видимо на лист можете да как се центрира в един момент най-доброто качване.

Не сменяйте посоката на въртене за на не се развали системата.

Надявам се, че ще съм полезен на няколко човека да се позабавляват в термика и да успеят сигурно за центрират най-доброто качване.
Моята препоръка е тези експерименти да се правят на поне няколкостотин метра височина и в безопасни условия, докато не ви хареса и го правите, като машина или отхвърлите този метод.

Автор:  GeorgiDobrich [ Нед Яну 27, 2013 11:11 am ]
Заглавие:  Re: как авиомоделите на свободни планери въртят термика

Сотир,
за това ли става дума ?
http://www.youtube.com/watch?v=Phin5k3THr4
:?:

Автор:  Xaoc [ Нед Яну 27, 2013 11:53 pm ]
Заглавие:  Re: как авиомоделите на свободни планери въртят термика

някъде около 270 градусови завои?

Автор:  Ясен Христов [ Пон Яну 28, 2013 12:46 am ]
Заглавие:  Re: как авиомоделите на свободни планери въртят термика

Според мене тоя начин на въртене е приложим само за авиомодели и то на теория защото са малки и въртят на малка площ. За парапланер става само ако ако термиката е много голяма и широка ама това е рядко срещано. Обикновенно завъртиш ли на обратно от качването изпадаш с -2-3м/с и докъто довършиш завъртането си с 50м по-ниско. През това време или е угаснала или вятъра я е отместил по назад и пак да я хванеш шанса е 50%. Не си струва упражнението.

Автор:  Viper_Weasel [ Пон Яну 28, 2013 1:43 am ]
Заглавие:  Re: как авиомоделите на свободни планери въртят термика

Ако термиката е голяма и широка, по правило и низходящото ще е гоямо и широко. Всъщност размерите са съотносими според мен, иначе безмоторниците трябваше да са вън от уравнението, а все пак те са черешката на тортата в безмоторното летене!
А примера който е пуснал Георги е за най-лошият вариант при който завиваш винаги в грешна посока - то си го пише и в описанието и коментарите, а идеята е че дори и тогава имаш възможнст да налучкаш.
Термиките варират в размер и сила, така че според мен няма универсален начин за центриране, но съм съгласен с описаният като доста ефективен (не говорим за завиване обратно на качването, а по посока на него).
Много често съм усещал ефекта на завъртане от самата термика - когато цялото крило само се завърта в правилата посока. Миналата година пък в Румъния за пръв път имах толкова отчетливо чувство на блъскане в термиката - все едно се удряш в сграда и крилото започва да се люлее в опити да пробие в качването. Влизанията бяха със много спиид :)
Много ми харесва да гледам топловъздушните балони. Загледайте се в някой и се замислете - балона е толкова голям колкото най-малкият радиус на завой на парапланера и му е нужно огромно количесво енергия за да вдигне себе си и 2-3 човека с 1-2 м/с - представете си сега какв е размера на термика средно +2 да речем :)

Простете ми ако в постовете ми има правописни грешки -клавиатурата ми "яде" букви! - Гладни години! :)

Автор:  Сотир [ Пон Яну 28, 2013 12:16 pm ]
Заглавие:  Re: как авиомоделите на свободни планери въртят термика

Ясен Христов написа:
Според мене тоя начин на въртене е приложим само за авиомодели и то на теория защото са малки и въртят на малка площ. За парапланер става само ако ако термиката е много голяма и широка ама това е рядко срещано. Обикновенно завъртиш ли на обратно от качването изпадаш с -2-3м/с и докъто довършиш завъртането си с 50м по-ниско. През това време или е угаснала или вятъра я е отместил по назад и пак да я хванеш шанса е 50%. Не си струва упражнението.


Това правило съм го научил от пилот на планери с доста хиляди часове нальот. Даже той каза, че така обучавали учениците едно време когато нямало симулатори - разчертават в учебната зала кръгове на пода и слагат превръзка на очите на един от тях, а друг ученик работи като варио и казва +1, +1, +1 , 0 , 0, +1 , +2 ... така демонстрирали метода и че въпреки, че не се вижда къде въздуха е най-добър - той може да бъде намерен...
Разбира се, интересното на безмоторното летене е че условията всеки път са различни. Извъртял съм не малко термики с пара и имам представа кое става и кое не. Понякога влизането и излизането от мощни потоци е неприятно и опасно, а понякога дори забавно, но нали затова безмоторното летене е тъй интересно и постоянно предизвикателство за пилота - защото летиш в един постоянно променящ се невидим флуид и можеш да търсиш и намираш добри термики, а понякога да се излъжеш въпреки очевадни признаци че трябва да има добър въздух...

Автор:  Росен [ Вто Яну 29, 2013 3:51 pm ]
Заглавие:  Re: как авиомоделите на свободни планери въртят термика

Ясен Христов написа:
Според мене тоя начин на въртене е приложим само за авиомодели и то на теория защото са малки и въртят на малка площ. За парапланер става само ако ако термиката е много голяма и широка ама това е рядко срещано. Обикновенно завъртиш ли на обратно от качването изпадаш с -2-3м/с и докъто довършиш завъртането си с 50м по-ниско. През това време или е угаснала или вятъра я е отместил по назад и пак да я хванеш шанса е 50%. Не си струва упражнението.

Само ще допълня, че ако си ниско след завоя на 270 може да си кацнал. На мен ми се струва, че метода е измислен за да не се използва мозък.

Автор:  Сотир [ Вто Яну 29, 2013 5:36 pm ]
Заглавие:  Re: как авиомоделите на свободни планери въртят термика

Росен написа:
Ясен Христов написа:
Според мене тоя начин на въртене е приложим само за авиомодели и то на теория защото са малки и въртят на малка площ. За парапланер става само ако ако термиката е много голяма и широка ама това е рядко срещано. Обикновенно завъртиш ли на обратно от качването изпадаш с -2-3м/с и докъто довършиш завъртането си с 50м по-ниско. През това време или е угаснала или вятъра я е отместил по назад и пак да я хванеш шанса е 50%. Не си струва упражнението.

Само ще допълня, че ако си ниско след завоя на 270 може да си кацнал. На мен ми се струва, че метода е измислен за да не се използва мозък.


Така си е с мозъка - колкото по-малко имаш и по-малко го ползваш толкова по-добре летиш, справка - лястовиците :)

Автор:  Росен [ Сря Яну 30, 2013 11:11 am ]
Заглавие:  Re: как авиомоделите на свободни планери въртят термика

Нямах предвид птици, мисълта ми беше, че метода лесно се алгоритмизира.
1. Ако термиката е отдясно:
- Въртиш 270 наляво;
- Изправяш.
Ако термиката е отляво:
- Въртиш 270 надясно;
- Изправяш.
2. Отиди на точка 1.
И следователно може да се изработи автомат, който да го изпълнява.
При лястовичките нещата са ясни- термиката вдига мушички, те отиват да се хранят и набират височина. :)

Автор:  vasildimov [ Пет Фев 01, 2013 7:36 pm ]
Заглавие:  Re: как авиомоделите на свободни планери въртят термика

Росен написа:
метода лесно се алгоритмизира.
1. Ако термиката е отдясно:
- Въртиш 270 наляво;
- Изправяш.
Ако термиката е отляво:
- Въртиш 270 надясно;
- Изправяш.
2. Отиди на точка 1.


Не това е принципа, който е демонстриран във видеото http://www.youtube.com/watch?v=Phin5k3THr4 . То ако знаеш дали термиката е от ляво или от дясно направо може да си отидеш в ядрото без да се мотаеш.

В описанието на видеото:
Simple rule for centering in thermal's best lift : When the vario bips quickly, open the turn (A), when vario bips slower, tighten the turn (B).
Няма 360 или 270 градуса. Това което е визуализирано в самото видео е възможно най-лошият сценарий, в който пилота, понеже не знае накъде е термиката или поради друга причина, всеки път завива в грешната посока.

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/