SkyNomad http://www.forum.skynomad.net/ |
|
Отворено писмо до всички пилоти на СлВС http://www.forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=11&t=9170 |
Страница 1 от 2 |
Автор: | Skyhiker [ Вто Фев 21, 2017 10:20 am ] |
Заглавие: | Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
Здравейте, летящи колеги! След множество дебати, преработих отвореното писмо, което по-рано бях публикувал. В резюме ще кажа, че нещата описани вътре засягат абсолютно всички летящи на свръхлеки въздухоплавателни средства (безмоторни и моторни пара и делтапланери, паратрайкове, мотоделти, свръхлеки самолети, вертолети и автожири. В писмото ще намерите точно описнаие на това какво е СлВС и какви са законовите изисквания според НАРЕДБА № H-1 от 9.01.2014 г. за регистрация, първоначално определяне, поддържане на летателната,годност, експлоатация на свръхлеки въздухоплавателни средства, обучение и издаване на свидетелства за правоспособност на пилотите и контрола върху тях. Тълкуването на описаното оставам на вас, защото има много спорни текстове, които дори юристи и инспектори не са сигурни как да тълкуват. Има сформирана работна група от страна на "Асоциация на свръхлеката авиация в България" която да работи по проблемите в НАРЕДБА № H-1 от 9.01.2014 г., за да се стигне до приемливи решения на проблемите описани в отвореното писмо. Можете да се присъедините към ФБ групата "Проблеми при лицензирането на PPG пилотите" https://www.facebook.com/groups/1228280730597360/files която бе създадена първоначално да реши именно техните проблеми, но в последствие обхвата се разшири и обхваща всички класове СлВС. Отвореното писмо можете да прочетете тук: https://drive.google.com/file/d/0BybG9W ... sp=sharing |
Автор: | jespy [ Пет Мар 17, 2017 2:59 pm ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
Аз имам един СЕРИОЗЕН ВЪПРОС: КОЙ и ЗАЩО се опита да ОГРАНИЧИ правата на мотоделтапланеристите и мотопарапланеристите с едноместни апарати, дадени им в: НАРЕДБА № 1 за свидетелствата за правоспособност на авиационния персонал Чл. 5. Не се изисква свидетелство за правоспособност за лицата, които самостоятелно използват едноместни въздухоплавателни средства с максимална маса под 70 kg - когато са без двигател, и с максимална маса под 120 kg - когато са с двигател. Т.е. ГВА и държавата защитават правата на летящите с такива апарати повече, отколкото асоциацията им ?!?! |
Автор: | rusi56 [ Пет Мар 17, 2017 6:46 pm ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
jespy написа: Аз имам един СЕРИОЗЕН ВЪПРОС: КОЙ и ЗАЩО се опита да ОГРАНИЧИ правата на мотоделтапланеристите и мотопарапланеристите с едноместни апарати, дадени им в: НАРЕДБА № 1 за свидетелствата за правоспособност на авиационния персонал Чл. 5. Не се изисква свидетелство за правоспособност за лицата, които самостоятелно използват едноместни въздухоплавателни средства с максимална маса под 70 kg - когато са без двигател, и с максимална маса под 120 kg - когато са с двигател. Т.е. ГВА и държавата защитават правата на летящите с такива апарати повече, отколкото асоциацията им ?!?! Защото има алчни, да се нагушат "инструктори",на които изобщо не импука за нищо, важно е да се спъне развитието на самоуките летци. п.п. Ако на времето е имало такива "инструктори", може би Икар щеше да е жив. |
Автор: | jespy [ Пет Мар 17, 2017 8:13 pm ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
Какво искаш да кажеш, поставяйки инструктори в кавички - че не са никакви инструктори ли? Но е интересно досега(и сега) кой ли ги обучаваше "самоуките" летци включително алчните "инструктори"? И колко самоуки летци с колесен едноместен ултралек до 120 кг са направили инцидент у нас??? Не ме карай да извадя всички безмислици в тази наредба, които ясно ми показват, че целта е била едни лесни пари!!! Не знам кога държавата с най-многобройната ултралека авиация ще попие идеите на болгарските "мъдреци", които почти са успели да убият тази авиация в республиката си. |
Автор: | jespy [ Пон Мар 20, 2017 2:34 pm ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
Неангажиращо мнение относно комерсиалното обучение - или сертифициран апарат, или апарата е (съ)собственост на обучаемия. Така е навсякъде и е нормално да е така. Клубната машина(дори експериментал), в която всеки от клуба има (съ)собственост може да е най-евтиното решение. Но реално всеки, който иска пилотски лиценз у нас в момента, е с двуместна делта/пара. Ако ЛГ се определя само при регистрация(и е задължение на собственика да си я поддържа) - регистрираш си апарата и обучението е на него. Най-добре е да се премахне ЛГ, но не знам колко рИкия ще требе да черпим за да мине. Значи основна цел трябва да бъде ЛГ - или да се махне или еднократно. Това решава и проблема с регистрациите. То и без това, ЛГ при мотоделти, мотопари е неадекватно дефинирана и трябва да се оправи. |
Автор: | Skyhiker [ Сря Май 31, 2017 8:44 am ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
На 30.05.2017г. в резултат от писмото ми до Президента Румен Радев и служебния министър на МТИТС Христо Алексиев се проведе среща в ГД ГВА на която бях поканен, за да ми бъде даден отговор на въпросите по проблемите в Н1, които поставям в отвореното писмо. Тъй като молбата за организиране на тази среща, която трябваше да е тристранна и да присъства представител от МТИТС е отправена лично от мен, бях поканен само аз. Въпреки това поисках разрешение да присъстват и поне двама представители на нашата общност от различните класове. От страна на парапланеристката общност инормирах Ники Йотов, Даниел Димов и Цветан Цолов. Поради разични ангажименти Ники и Даниел не можеха да присъстват а на Цецо му излезе спешен ангажимент час преди самата среща и за съжаление и той не успя. От страна на моторно летящите отправих покана на общото събрание на АСАБ проведено на 27.05.2017г. към новоизбрания УС да излъчи представител. Румен Младенов подходи леко с насмешка и каза, че всеки идиот може да пише до Президента и ако АСАБ иска среща с ГВА, то сами ще си я организират. Въпреки това ми се обади вечерта преди деня за срещата и ми каза, че така и така ще е в ГВА по това време и може да дойде да ми прави компания, но като частно лице а не като член на УС на АСАБ. Сега по същество. Срещата премина в по-голямата си част и особенно към края си в нормална и спокийна атмосфера и поне според мен с конструктивен диалог. Присъствах пет длъжностни лица от ГД ГВА, като водещ на срещата бе г-н Иван Иванов – директор дирекция „Авиационна безопасност“. Г-н Иванов и екипа му ми направиха изключително добро впечатление и аз лично се убедих, че се работи в положителна насока при изготвянет она новия проект на Н1. Бе ми разяснено, че в момента има и нов проект на рег 216, в които също има промени касаещи свръхлеката авиация и новата наредба ще бъде съобразена с тях. Няма да изпадам в подробности, но на срещата бяха обсъдени най-важните проблеми пред които сме изправени и както ще видите от протокола https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing ГД ГВА са отворени за нашите предложения. Има една молба от страна на г-н Иванов и тя е предложенията ни да бъдат синтезирани и смислени и най-вече съобразени със ЗГВ. Също така помолиха предложенията да бъдат отправяни към АСАБ и БАДП и от там към ГД ГВА до Отдел „Летателна експлоатация и лицензиране на авиационния персонал"на e-mail на г-жа Светла Найденова SNaydenova@caa.bg с копие до Дирекция "Авиационна безопасност" на е-mail на г-н Иванов ISivanov@caa.bg Едно от най-положителните неща за мен е, че мнението на г-н Иванов относно парапланеризма е, че той трябва да бъде отнесен към парашутизма в смисъла на въздушен спорт и съответно изискванията за СЛВС да не се прилагат към парапланерите. Това естествено не изключва спазванет на ЗГВ и най-вече въздушното пространство и личната отговорност на всеки от нас. Според експертите от ГД ГВА е силно желателно парапланеристката общност да регистрира лице по чл. 5 възможно най-скоро, а не да се чака изменението на Н-1. Бе заявено, че така или иначе тези изменения не касаят процеса на издаване на удостоверения за завършен курс, като мотива за по-скорошна регистрация на такова лице е ,че ние като общност трябва да поемен отговорност и да изготвим регстър на компетентните пилоти завършили съответния курс на обучение. По проблемите с PPG, ще се търси решение на казуса с типовите сертификати, за да може процеса на обучение и лицензиране да започна на практика. Тъй като двамата FIE (проверяващи) Емо Ломлиев и Наско Банков в този клас към момента не разполагат със СлВС в ресурс и не могат на преактика да извършват обучение и да провеждат летателна проверка, принципно е възможно да бъде одобрен друг FIE от ГД ГВА, които да е извън АСАБ. Тъй като в България няма пилот отговарящ на документалните изисквания ,аз лично съм разговарял с Алберт Малакса от Румъния по този въпрос. Освен това има и прецедент, защото Емо бе изпитан от румънски FIE за NPPL M(G) автожир, въпреки че има действащт FIE в България в този клас в лицето на Ники Николов. Относно казуса с опитните пилоти, които нямат доказан опит и се налага да премнинат начален курс, според експертите от ГВА това е въпрос на вътрешна организация в съответните лица по чл 5. Според експертите, одобрените от ГД ГВА FIE имат право да преценят кой какво ниво на компетентност има, по каква програма да бъде обучен и по какви дисциплини трябва да полижи изпити. Това е практика и в гражданското въздухоплаване и се прилага от ATO. От проведената среща останах с впечатление, че сами си създаваме всички проблеми и после обвиняваме институциите за това. Това си е моето лично мнение де. |
Автор: | jespy [ Сря Май 31, 2017 11:27 am ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
"...въздушен спорт и съответно изискванията за СЛВС да не се прилагат към парапланерите." То и делтапланеризма е въздушен спорт, и част от мотопарапланеризма и мотоделтапланеризма са въздушни спортове... В европата вече узряха, че едноместни и над 115кг би следвало да се дерегулират... ама нали ние сме 100 годин' назад и 50 у уево... Това със сертифицираният ЛА при комерсиално летене няма как да го заобиколите - нема смисъл от гърчене сега и да се опитваме да заобиколим закона. Да е мислено навреме! Единственото решение според мен е всеки да си регистрира апарата и да се води обучението на него. Но ЛГ трябва да е еднократна за мотоделти и мотопари - експериментъл и пилота да си я подържа и отговаря за нея. Хем ще им капне някой лев от регистрации, хем ще се направи проверка на ЛА годен ли е наистина, хем няма да носят отговорност при немарливост на пилота. |
Автор: | Viper_Weasel [ Сря Май 31, 2017 7:15 pm ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
jespy написа: " Това със сертифицираният ЛА при комерсиално летене няма как да го заобиколите - нема смисъл от гърчене сега и да се опитваме да заобиколим закона. Да е мислено навреме! "Комерсиално летене" по смисълът на думата не може да съществува и дори да се говори за него в пара, делта или изобщо средите СЛВС - такова няма по цял свят - навсякъде тандемите са облечени в други определения! Но това не е тема на разговора. |
Автор: | jespy [ Сря Май 31, 2017 8:39 pm ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
Обучението с апарат, който не е собственост и на ученика е точно такова летене. Колкото и да не обичам ГВА - за това са си прави. Нещо повече, не би трябвало никой отговорен застраховател да застрахова нелицензиран апарат за комерсиално летене. Нещо не те разбирам - как не може комерсиално летене с мотоделта? Не само че може, ами и има, и то много и е напълно законно, и не в Афганистан, а в САЩ. |
Автор: | Viper_Weasel [ Сря Май 31, 2017 9:44 pm ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
От личен опит мога да кажа как е формулирано возенето на тандеми в Австралия например - тандемният полет е демонстрационен тренировъчен полет - парите които се заплащат се включват застраховката, членският внос към федерацията и местният клуб и ресурсът който изразходва летателният апарат. По документи пилотът работи за без пари! Каква е реалността е съвсем друг въпрос. По същият начин седи въпросът при тандемните полети с безмоторни самолети и тандемните полети с парапланери в повечето страни за които знам че се извършва такава дейност активно. За комерсиални полети по смисъла - превозване на човек срещу заплащане на пилот или фирма - не може да се говори защото попадат под съвсем други регулации и норми от които може да ти се завие свят. Лицензът за подобен тип дейност е CPL! |
Автор: | jespy [ Сря Май 31, 2017 10:49 pm ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
Естествено - имам предвид сертифициран ЛА Ако вози хора с/у заплащане - CPL И авиационен оператор... И мотоделтата струва 60000$ базова цена Не е майтап работа, но може и го има. А за инструктор, който обучава - да, има навсякъде отстъпки в правилата, за да могат да се произвеждат нови пилоти за некомерсиалната част от тази авиация. Но си има докъде, защото се носи отговорност и от лицензиращият орган. За съчетанието на полезното с приятното(законно) - пилота продава тениски, на които пише "Делтапилот!" за по 50лв/бр, и прави безплатен демонстрационен полет 10мин За тениските си издава и касови бележки и си плаща и данъци Аз лично не искам да отговарям за втори човек и всичките ми делти са едноместни - дори когато возя учителя си, не мога да се отпусна и да летя както с едноместната - нагласа. |
Автор: | Skyhiker [ Чет Юни 01, 2017 6:17 am ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
Въпреки, че не е съвсем по темата, така нареченото "комерсиално" летене и свръхлеката авиация в България са законово несъвместими до колкото се отнася да "возиш" човек срещу заплащане. Това е все едно да возиш хора с частния си автомобил срещу заплащане и да реализираш оборот или търговска печалба. Аналогията ми с личния автомобил не е съвсем точна, защото според ЗГВ и в частност Н-1, за да се извършва търговска дейност с ВС, то трябва да е регистрирано и да притежава летателна годност, за което е необходимо да притежава типов сертификат. Ако става въпрос за транспортна дейност с ВС, то пилота трябва да притежава CPL. Tъй като според рег 216 за СлВС не се прилагат единните норми от гражданското въздухоплаване, всяка страна от ЕС сама решава какви норми и правила ще се прилагат за СлВС. Според Н-1 единствения начин да се извършва търговска дейност със СлВС е то да е регистрирано, да е в летателна годност и да не е любителски построено или експериментално. Пилота трябва да притежава инструкторски бревет а пасажера трябва всъщност да е курсист. В България се прилага широко схемата с "мотивационен" полет. Аз лично обаче никъде в закона или подзаконовите документи не намерих основание за извършване на такива полети. На срещата ми бе зададен следния въпрос" Смятате ли, че е нормално да се обучава на експериментални СлВС?" Аз отговорих, че според мен дефиницията "експерментално" означава, че това СлВС е построено с някаква определена цел с цел изпитания и не е нормално, но що се отнася до любителски построено СлВС, не виждам проблем с него да се обучава, ако то отговаря на нормите за летателна годност определени от експертите в ГВА. После, на свой ред, заяви, че аз лично не съм попадал на такива норми за някои класове СлВС и най-вече за парапланерите, делтапланерите и паратрайковете. Това бе потвърдено от страна на ГВА, но по въпроса ще може ли с любителски построено да се провежда обучение нямаше консенсус Обърнах внимание, че повечето СлВС в България от клас ППГ и клас МХГ са именно любителски построени и реално обучението се е извършвало на тях, и ако гледаме обективно на нещата, така и ще бъде за в бъдеще. Именно за това трябва да се даде възможност, законно да се обучава с любителски построено СлВС, което да е в летателна годност. В крайна сметка всичко се свежда до общата авиационна безопасност и ако и от двете страни си затваряме очите и се крием зад законови обосновки без да гледаме обективната реалност, на практика тази безопасност няма как да бъде гарантирана> В този ред на мисли, ако някой е решил да прави предложения по промяна на Н-1, би било добре предложените промени да акцентират именно върху безопасността и поемането на отговорност от наша страна. |
Автор: | Skyhiker [ Чет Юни 01, 2017 7:52 am ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
Това е чернова https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing на приложение 1 на рег 216,коят оми даде директора на дирекция ЛБ в ГД ГВА Иван Иванов.Това приложение ще замени приложение 2 от рег 216. Както се вижда ще има някои разлики в дефинирането на понятието СлВС. За справка ето го сега действащия регламент https://drive.google.com/file/d/0BybG9W ... sp=sharing |
Автор: | jespy [ Чет Юни 01, 2017 10:19 am ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
... На срещата ми бе зададен следния въпрос" Смятате ли, че е нормално да се обучава на експериментални СлВС?" Отговорът е: "Категорично ДА, ако обучаемият ще пилотира ТОВА експериментално СлВС! Много по-опасно е да се обучава на едно СлВС, а после да пилотира друго СлВС." А и по принцип "Експериментално ВС" не означава, че ВС е с цел експериментиране. В 90% от случаите, това е единствената възможност да се заобиколят НЕАДЕКВАТНИТЕ законови изисквания по цял свят. Много често това са дори сертифицирани ЛА, които собствениците (пре)регистрират като експериментъл. А при самоделните мотоделта/мотопара трайк, самоделен е трайка или част от трайка, но най-важната част - крилата - са сертифицирани! Друг е въпросът, че поради неуредици в законодателствата, Афганистан може да не признава сертификация от САЩ... |
Автор: | jespy [ Чет Юни 01, 2017 5:07 pm ] |
Заглавие: | Re: Отворено писмо до всички пилоти на СлВС |
Ето моето формално предложение за промяна, което ще реши проблемите Ви. Остава някой да има орехчета да го приеме: "Чл. 153. (1) Свръхлеките въздухоплавателни средства, които притежават типов сертификат, съответно удостоверение за летателна годност, освен за любителски цели, могат да бъдат използвани и за обучение на пилоти или да бъдат отдавани под наем. (2) Свръхлеки въздухоплавателни средства, попадащи в обхвата на буква "в" на Приложение ІІ на Регламент 216/2008 от 20 февруари 2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно общи правила в областта на гражданското въздухоплаване, за създаване на Европейска агенция за авиационна безопасност и за отмяна на Директива 91/670/ЕИО на Съвета, Регламент (ЕО) № 1592/2002 и Директива 2004/36/ЕО, експлоатирани при условията на удостоверение за летателна годност, издадено от ГД "ГВА", и любителски построени СлВС, могат да се използват само от собственика за любителски цели и не могат да бъдат отдавани под наем или използвани за обучение." СЕ ЗАМЕНЯ С: "Чл. 153. (1) Свръхлеките въздухоплавателни средства, които притежават удостоверение за летателна годност, могат да бъдат използвани за обучение на пилоти или да бъдат отдавани под наем." СЪЩО ТАКА: "Чл. 76. (1) ..... (2) Валидността на УЛГ е в срок до една година." СЕ ЗАМЕНЯ С: "Чл. 76. (1) ..... (2) Валидността на УЛГ е безсрочна." |
Страница 1 от 2 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |